ASPG_OSRO Osobnostní rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/15/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ASPG_OSRO/01: So 9. 3. 9:00–12:50 učebna 33, 14:00–17:50 učebna 33, So 6. 4. 9:00–15:50 učebna 33, P. Soják
ASPG_OSRO/02: So 9. 3. 9:00–12:50 učebna 75, 14:00–17:50 učebna 75, So 6. 4. 9:00–15:50 učebna 75
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Osobnostní rozvoj nabízí studentům zažít techniky, které jim pomohou uchopit sebe sama v kontextu práce s lidmi. Tím získají vlastní zkušenost z konkrétních sebepoznávacích aktivit, což jim nabídne nový pohled na možnosti své profese, náhled na řešení konfliktních situací, komunikaci v „já formě“, přijímání a dávání zpětné vazby. Vedle toho získají paletu aktivit, které mohou sami aplikovat se svou cílovou skupinou za účelem osobnostně-sociálního rozvoje.
Osnova
  • Studenti se během tří blokových setkání seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, a reflexi praxe. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, techniky, zpětná vazba skupiny, skupinová práce apod.). První dvě setkání jsou zaměřena na techniky pro poznání sebe sama v kontextu pomáhající profese, třetí setkání se zaměřuje na vnímání sebe ve vztahu k druhým ve skupině.
Literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra a Jan KOLÁŘ. Osobnostní příprava studentů pedagogických oborů. In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina ZAVADILOVÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. Brno: Konvoj, 2007, s. 170-177, 201 s. ISBN 978-80-7302-133-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Jak se "zraje" budoucím pedagogům (Osobnostní příprava očima studentů). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 199-206. ISBN 80-85931-87-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Osobnostní příprava studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ. In Učitel v demokratické škole. 1994. vyd. Brno: Paido, 1994, s. 24-29. ISBN 80-901737-1-3. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
Studenti se během tří blokových setkání naučí skrz jednotlivé techniky reflektovat svou práci v kontextu pomáhající profese, na kterou jsou v rámci kurzu připravováni. Předmět nabízí zažít techniky, při kterých pojmenují své silné a slabé stránky, svá očekávání a obavy od práce ve výchovně vzdělávacím procesu a možnosti, jak s těmito poznatky efektivně zacházet. Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace, sebeprezentace a kreativity. Podmínkou absolvování předmětu je aktivní účast na seminářích a odevzdání závěrečné seminární práce. Kniha/film/člověk, který mě v životě posunul. (2 - 3 normostrany)
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2144
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 199 s. FINCHER, Susanne F. Vytváření mandaly: cesta poznání léčení a sebevyjádření [praktická kniha pro vytváření a výklad léčivých kruhových obrazců. V Praze: Pragma, 1997. 204 s. FREUD, Sigmund. Výklad snů: o snu. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1998. 711 s. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. KUNEŠ, David. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. 152 s. ROBERTS, Jeff a Malcolm PINES. Skupinová analýza v praxi. Translated by David Holub. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1998. 183 s. ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 175 s. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001. 150 s. VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. YALOM, Irvin D. Pohled do slunce. Praha: Portál, 2014. 208 s. YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 704 s.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.