FJ2041 Geografie frankofonních zemí

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dušan Kráčmar (přednášející)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (přednášející)
Ing. Mgr. Hana Delalande (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 26. 2. 17:00–19:50 učebna 59, St 11. 3. 17:00–19:50 učebna 59, St 8. 4. 17:00–19:50 učebna 59, St 22. 4. 17:00–19:50 učebna 59
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
FJ2041/01: každé sudé úterý 10:00–11:50 učebna 30, H. Delalande
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na základě všeobecného poznání regionální geografie frankofonních zemí (v návaznosti na předmět FJHC_GFZS "Geografie frankofonních zemí – seminář) si osvojit schopnost cíleného získávání nových konkrétních poznatků o probíraných regionech a schopnost jejich syntézy v komplexním rámci vývojové souvztažnosti dílčích geografických sfér - s důrazem na problém využití v hospodářské a obchodní činnosti. Seminář navazuje na přednášky. Práce v semináři je zaměřena především na analýzu demografických, ekonomických a sociálních faktorů a zamyšlení se nad současným vývojem. Studenti pracují s rozličným autentickým materiálem (mapy, grafy, texty).
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu je student schopen: · orientovat se v mapách frankofonních zemí, tj. lokalizovat na ní základní prvky fyzické i socioekonomické sféry (ostrovy, poloostrovy, hory, řeky, jezera, sídla, regiony atp.) · pochopit a vysvětlit postavení frankofonních zemí v celoevropském i celosvětovém kontextu včetně historického vývoje tohoto postavení · charakterizovat přírodní podmínky jednotlivých frankofonních zemí o geologický vývoj, povrch, klima, vodstvo, půdy, biotu a životní prostředí · charakterizovat socioekonomické podmínky jednotlivých frankofonních zemí o obyvatelstvo, sídla, zemědělství průmysl a služby · nalézt souvislosti mezi oběma složkami, syntetizovat je a komplexně vyhodnotit · vytvořit si vlastní názor na další vývoj jednotlivých frankofonních zemí, jejich postavení ve světě a tyto názory obhájit vlastními argumenty
Osnova
  • 1. Uvedení a koncepce předmětu
  • 2. Vývoj teritoriálního rozšíření frankofonie
  • 3. Výčet frankofonních zemí a organizací dle státoprávní pozice a pozice francouzštiny
  • 4. Výklad frankofonních zemí dle světadílů
  • 5. Souhrnná charakteristika frankofonní části světa
  • 6. Význam frankofonie z hlediska Francie
  • 7. Mezinárodní význam frankofonie
  • 8. Frankofonie a Česká republika
Literatura
    povinná literatura
  • Histoire de la France des origines a nos jours (Orig.) : Dějiny Francie : od počátků po současnost. info
  • ŠRÁMEK, Jiří. Úvod do dějin a kultury frankofonních zemí (Belgie, Lucembursko, Švýcarsko, Kanada). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 89 s. ISBN 80-210-1060-6. info
    doporučená literatura
  • LIŠČÁK, Vladimír. Státy a území světa. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Libri, 2009, 895 s. ISBN 9788072774142. info
  • NJIKÉ NOUTCHIÉ, Jackson. Civilisation progressive de la francophonie : avec 500 activités. Paris: Cle International, 2003, 191 s. ISBN 2090339454. info
  • ABRAMOWICZ, Maciej. Le Québec : au coeur de la francophonie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999, 189 s. ISBN 8322714327. info
  • DUMONT, Pierre. La francophonie par les textes. Vanves: EDICEF, 1992, 191 s. ISBN 2850697893. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
a) orientace v mapě Francie a v mapě světa
b) písemná část zkoušky z Geografie Francie a Geografie frankofonních zemí
c) ústní část zkoušky z Geografie Francie a Geografie frankofonních zemí
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.