PdF:SO518 Improvizace pro osob. rozvoj - Informace o předmětu
SO518 Improvizace pro osobnostní rozvoj
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Marie Andrášik (cvičící)
Mgr. Barbara Herucová (cvičící)
Mgr. Bc. Lucie Moravčíková (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO518/01: Út 18:00–19:50 učebna 19, B. Herucová
SO518/02: Po 17:00–18:50 učebna 19, L. Moravčíková
SO518/03: St 12:00–13:50 kancelář vyučujícího, T. Andrášik - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/60, pouze zareg.: 0/60 - Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
- Výstupy z učení
- 1) Rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností 2) Porozumění principům reflexe a konstruktivní zpětné vazby 3) Rozšíření uvědomění a schopnosti sebereflexe 4) Porozumění principům osobnostně sociálního rozvoje v kontextu skupiny prostřednictvím prožitkových, dramatických a reflektivních technik
- Osnova
- Základní principy improvizace
- Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
- Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
- Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
- Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
- Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
- Rozvoj týmové spolupráce
- Autentické situace
- Aplikace tréninku improvizace do osobního života
- Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
- Reflexe a zpětná vazba
- Literatura
- ANDRÁŠIK, Tomáš. Gestalt Theatre – Integrace aplikovaného dramatu do Gestalt terapie. Psychoterapie. Masarykova univerzita, 2020, roč. 14, č. 2, s. 147-169. ISSN 1802-3983. Web časopisu Psychoterapie Anglický překlad článku / English translation - Research Gate info
- JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
- SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
- SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
- JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
- Výukové metody
- Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
- Metody hodnocení
- docházka 80%, aktivní participace, závěrečný projekt
- Informace učitele
- UPOZORNĚNÍ: každoročně počet registrovaných studentů výrazně překračuje počet studentů, kteří si mohou předmět zapsat. Prosím, zamyslete se zda máte o předmět skutečně zájem a proč. Rovněž si, prosím důsledně zvažte zda vám Vaše časové možnosti umožňují předmět navštěvovat! Pokud ano, doporučuji požádat si o výjimku. Zároveň neslibuji, že všem budu moci vyhovět. Informace o metodě: Původně byla divadelní improvizace vytvořena v 60. letech Keithem Johnstonem jako technika hereckého tréninku. Nezávisle na něm využívala improvizačních technik v Chicagu také Viola Spoilin v oblasti sociální práce s imigranty. Od 80. let si její aplikované formy nacházejí cestu do vzdělávání, osobnostního rozvoje a do firemního prostředí. Aplikovaná divadelní improvizace je forma tréninku, která aktivuje všechny složky osobnosti. Metodami divadelní improvizace rozvíjí student kompetence označované jako 4K – kreativita, komunikace, kooperace a koncentrace. Prostřednictvím improvizačních technik a jejich reflexe se člověk učí rozumět sobě i druhým. Pracuje na odbourání bloků vlastní přirozenosti a rozvoji spontaneity. Během improvizačního tréninku si buduje sebevědomí a intenzivně pracuje na zlepšení vlastního verbálního i non-verbálního projevu, schopnosti hovořit a tvořit bez přípravy. Rozvíjí schopnost reagovat na nečekané situace, zvyšuje odolnost proti stresu, rozvíjí kreativitu a především pohotovost. Zdokonaluje si schopnost sebe-prezentace a spolupráce s druhými lidmi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/SO518