SZc027 Didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1.2. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZc027/OS01: Pá 4. 3. 8:00–11:50 učebna 27, Pá 22. 4. 9:00–12:50 učebna 27, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student:
aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko-psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia
definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole
zařadí výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV
definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví
používá aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví • dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu • na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku • definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole • definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví
Osnova
  • 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu výchova ke zdraví v minulosti a současnosti. Budoucnost výchovy ke zdraví.
  • 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví.
  • 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětů.
  • 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví.
  • 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
  • 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva výchovy ke zdraví.
  • 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví.
  • 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova.
  • 9. Učební úlohy ve výchově ke zdraví.
  • 10. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky.
  • 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví.
  • 12. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
Literatura
    povinná literatura
  • https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2812
  • www.rvp.cz
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 8071782203. info
    doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů. Studenti diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou seminářů. Studenti diskutují prezentovaná témata dle sylabu předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.