ASPG_010 Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
10/0/0. 10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ludmila Muchová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 5. 9:00–12:50 učebna 35, So 3. 6. 9:00–12:50 učebna 35, 14:00–15:50 učebna 35
Předpoklady
Studenti se budou zabývat vztahem mezi učitelem a asistentem pedagoga, dále se budou zabývat prostředím školy a třídy a kulturou uznání v prostředí školy. Hlavním tématem bude škola jako systém, základní pojmy a speciálně pedagogické pojmy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem předmětu je zmapovat základní pedagogické pojmy a metody. Součástí bude stručný historický vhled a orientace v základních trendech pedagogiky s přihlédnutím k inkluzi.
Výstupy z učení
Základní orientace se struktuře vzdělávacích programů a systém hodnocení. Studenti se budou zabývat základy didaktické výchovné činnosti a podporou kooperace mezi žáky.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově. Výchovné cíle. Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní pedagogické a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby. Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů. Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka z pohledu pedagogiky. Základy didaktické a výchovné činnosti. Prosociální chování žáka. Příprava na vyučování jako součást profese asistenta pedagoga. Podpora kritického myšlení a autonomie žáků v procesu učení. Aktuální trendy ve školství – inkluze, spolupráce školy a rodiny, škola a komunita. Význam školy v prostředí společnosti.
Literatura
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.