SOk146 Školská legislativa

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ivana Melichárková (přednášející)
Mgr. Bc. Lucie Obrovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Štěpařová (pomocník)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Cílem výuky je seznámit studenty se základy školské legislativní úpravy v České republice. Výuka je zaměřena na právní odvětví, která s činností vychovatele úzce souvisí. Předmět je koncipován tak, aby reagoval na aktuální problémy v teoretické i praktické oblasti. Předmět studentům poskytne základní orientaci v současném školském systému ČR, v jeho organizaci a také v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Learning outcomes: • studenti získají základní přehled o právní problematice ve školství (školská legislativa). • studenti porozumí základním pojmům ze studované disciplíny. • studenti budou schopni vysvětlit některé vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu
Osnova
  • 1) Vzdělávací soustava, systém školských právnických osob a školských zařízení, státní správa na úseku školství. Státní (veřejné) a soukromé školy. 2) Školské předpisy: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, (školský zákon), prováděcí vyhlášky. Obsah školského zákona, jednotlivé části. 3) Zákon o pedagogických pracovnících, postavení učitelů a ředitele školy, práva a povinnosti zaměstnanců škol. Postavení žáků a studentů a jejich práva a povinnosti, práva a povinnosti zákonných zástupců žáků. 4) Akademická samospráva, postavení a úloha orgánů vysokých škol. 5) Povinnosti a možnosti postupu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a České školní inspekce. Úloha zřizovatelů škol a jejich působení vůči školám. 6) Problematika práva na vzdělání jako základního práva, rovný přístup ke vzdělání, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a fungování speciálních škol. Právní aspekty inkluze. Formy diskriminace žáků s podporou podpůrných opatření.
Literatura
    doporučená literatura
  • HARVÁNEK, J. a kol. Teorie práva. Brno: Masarykova univerzita, 2004, ISBN 80-210-3509-9
  • Antidiskriminační zákon : komentář. Edited by Pavla Boučková. 1. vyd. Praha: C.H.Beck, 2010, xiv, 405. ISBN 9788074003158. info
  • TÝČ, Vladimír. Základy práva Evropské unie pro ekonomy. Praha: Leges, s.r.o., 2010, 301 s. ISBN 978-80-87212-60-8. info
  • VARVAŘOVSKÝ, Pavel. Základy práva : o právu, státě a moci. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: ASPI, 2009, 456 s. ISBN 9788073574079. info
  • SPIRIT, Michal. Základy práva pro neprávníky. 2. rozš. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 263 s. ISBN 9788073801168. info
  • JANKŮ, Martin, Bohumila SALACHOVÁ, Jana MERVARTOVÁ, Radek JURČÍK, Igor TOMEŠ, Jiří TUZA, Hana KELBLOVÁ, Dana ZAPLETALOVÁ, Blanka BARÁKOVÁ a Andrea HRDLIČKOVÁ. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 3. vydání. Praha: C.H.Beck, 2008, 25 s. Beckovy mezioborové učebnice. ISBN 978-80-7400-078-2. info
  • Rovnost a diskriminace. Edited by Michal Bobek - Pavla Boučková - Zdeněk Kühn. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2007, xlviii, 47. ISBN 9788071795841. info
  • HARVÁNEK, Jaromír, Pavel HUNGR, Jana DOSTÁLOVÁ, Drahomíra HOUBOVÁ, Martina URBANOVÁ, Miloš VEČEŘA a Karin BRZOBOHATÁ. Teorie práva. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 343 s. ISBN 8021035099. info
  • FIALA, Josef, Jan HURDÍK, Kateřina RONOVSKÁ a Věra KORECKÁ. Občanské právo hmotné. 3. opr. a dopl. vyd. Brno: Doplněk, 2002, 433 s. (Edice učebnic PrF MU v Brně; č. 288). ISBN 80-210-2793-2. info
Výukové metody
skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.