SZ1048a Introduction to Medical Disciplines

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 11. 5. 10:00–13:50 učebna 24
Předpoklady
The aim of this course is to provide general overview of medical disciplines.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Introduction to Medical Disciplines Concept of health, survey of defects of motor system, heart-vascular system, respiratory system, digestive system, secretion system, skin and nerve systems, child with sensory defect, school and infections of child with allergy, health risks of teachers position, introduction to evaluation of nutritional consumption, basic terminology of infectology, defects of reproductive system, reproductive and sexual behaviour as risk factor.
Výstupy z učení
Student will be able to: - Interpret basic concepts of health
- evaluate your lifestyle and make appropriate corrections (according to your diet, physical activity, sleep, etc.)
- know the valid resources of health
Osnova
  • The idea of health.
  • Overview of impairments of locomotive organs, heart-vascular impairments, respiratory, digestive, excretory systems, dermal, and nerve systems.
  • Child with sensory impairment.
  • School and infections.
  • Child with allergies, health risks of the teaching profession.
  • General evaluation of nutrition state.
  • General terminology of infectious deseases.
  • Impairments of reproduction organs, reproduction and sexual behavior as a risk factor.
  • Social pathology and its prevention.
  • First Aid.
Literatura
    povinná literatura
  • www.who.int
    doporučená literatura
  • ASPHER: https://www.publichealth.columbia.edu/research/programs/global-consortium-climate-health-education/courses/past-courses/european-climate-health-responder-course
  • https://www.ecdc.europa.eu/en
  • HOLČÍK, Jan. European health systems, health and wealth. The conference of the WHO, Tallinn 2008. In School and health 21. General issues in health education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 9-13. ISBN 978-80-210-4929-1. info
Výukové metody
Teoretické přednášky, videa, semináře. Individuální konzultace.
Metody hodnocení
The learner writes a short report (2 pages) on 4 selected health topics that have caught his/her attention. The report will focus on a current health issue (e.g. infectious disease topic - current affairs - whooping cough).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SZ1048a