TI0015 VideoED: Tvorba edukačních videí v teorii a praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
16 hodin přímé výuky. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ondřej Stejskal (cvičící)
Garance
Mgr. Ondřej Stejskal
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Stejskal
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 27. 2. 16:00–17:50 kancelář vyučujícího, Út 12. 3. 16:00–18:50 kancelář vyučujícího, Út 26. 3. 16:00–18:50 kancelář vyučujícího, Út 9. 4. 16:00–18:50 kancelář vyučujícího, Út 7. 5. 16:00–19:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
SOUHLAS
Předmět je vhodný pro úplně začínající, mírně i středně pokročilé v oblasti audiovizuální tvorby. Předmět je primárně určen pro studující učitelských oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Jiné omezení: Studenti musí požádat o souhlas k zápisu, upřednostněni budou studenti učitelských oborů na všech fakultách a dále dle času žádosti.
Cíle předmětu
Předmět cílí na teoretické znalosti v oblasti edukační multimediální tvorby a na praktické dovednosti v procesu tvorby výukových audiovizuálních materiálů. Záměrem je také představit výsledky výzkumů v oboru a jejich navazující principy a předat praktické zkušenosti lidí z praxe. Studenti a studentky projdou celým procesem tvorby (preprodukce, produkce, postprodukce) s cílem vytvořit vlastní výukové video, na které dostanou formativní zpětnou vazbu.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen:
- vybrat a vhodnou formu výukového videa a použít navazující principy;
- použít a zhodnotit použití principů tvorby výukového videa;
- připravit obsah výukového videa;
- použít audio a video techniku na mírně pokročilé úrovni;
- vytvořit výukové video;
- vyhodnotit vlastní proces tvorby videa.
Osnova
  • Základní ukotvení v tématu: teorie multimediálního vzdělávání a aktuální výsledky výzkumů, užití videa ve výuce a vhodné vzdělávací formy.
  • Preprodukce: zadání úkolu, výběr tématu, klíčové myšlenky, formy výukového videa a příprava podkladů.
  • Produkce: audio, video technika a její použití, praktické, vlastní natáčení.
  • Postprodukce: základní dovednosti zpracování videomateriálu a vlastní práce.
  • Online konzultace: nepovinná konzultace nad zpracovávaným úkolem.
  • Závěr: Prezentace videa a formativní zpětná vazba.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAYER, E. Richard a Logan FIORELLA. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Online. Edited by Richard E. Mayer. 3. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. Cambridge Handbooks in Psychology. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1017/9781108894333. info
  • EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,, 2020, 294 s. ISBN 978-80-261-0952-5. info
  • MAYER, E. Richard. Multimedia Learning. 3. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2020, 450 s. ISBN 978-1-107-18750-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1017/9781316941355. info
  • VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 4., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012, 143 s. ISBN 9788073312305. info
Výukové metody
- Pravidelné setkávání a možné online konzultace.
- Samostatná práce v interaktivní osnově.
- Praktické ukázky a cvičení, skupinová práce a diskuze.
- Plnění krátkých průběžných úkolů směřujících k vytvoření výukového videa (závěrečný úkol).
- Prezentace videa, vlastní a vzájemné formativní hodnocení dle zadaných kritérií.
Metody hodnocení
- Účast na pravidelných setkáních.
- Kolokvium: zpracování závěrečného úkolu, na který bude poskytnuta formativní zpětná vazba a vedena skupinová diskuze.
Informace učitele
Studenti musí požádat o souhlas k zápisu, upřednostněni budou studenti učitelských oborů na všech fakultách a dále dle času žádosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024, jaro 2025.