DCJC006 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu didaktiky cizího jazyka, a to v oblasti: a) výzkumných metod; b) sběru výzkumného vzorku; c) zpracování dat a prezentace výsledků.
Ziel des Kurses ist es, die Studierenden in die Lage zu versetzen, sich vertieft mit Fragen der fremdsprachendidaktischen Forschung auseinanderzusetzen, und zwar in den Bereichen: (a) Forschungsmethoden; b) Erhebung einer Forschungsstichprobe; c) Datenverarbeitung und Präsentation der Ergebnisse.
Výstupy z učení
Studenti umí vhodně formulovat výzkumné cíle a otázky; zvolit vhodnou metodu sběru dat a metodu analýzy dat; definovat základní soubor a vybrat adekvátně soubor výběrový. Umí sesbírat kvalitní data a adekvátně je zpracovat; analyzovat, interpretovat a prezentovat výsledky, včetně jejich zasazení do kontextu dosavadních zjištění.
Die Studierenden sind in der Lage, Forschungsziele und -fragen angemessen zu formulieren; eine geeignete Datenerhebungs- und Datenanalysemethode auszuwählen; eine Grundgesamtheit zu definieren und eine geeignete Stichprobe auszuwählen. Sie können Daten von guter Qualität erheben und angemessen verarbeiten; Ergebnisse analysieren, interpretieren und präsentieren, einschließlich der Einordnung in den Kontext bestehender Erkenntnisse.
Osnova
  • Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti.
  • Tematické okruhy: •Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska. •Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum. •Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software. •Formát a struktura zprávy z výzkumu APA. Standardy výzkumu. Citační norma.
  • Der Kurs ist eine Einführung in die Grundlagen, Verfahren und Methoden der Forschung und Datenverarbeitung auf dem Gebiet des Fremdsprachenlehrens und-lernens. Er zeigt die Besonderheiten dieses Forschungsfeldes auf und stellt die grundlegenden Themenbereiche vor, die derzeit in diesem Bereich untersucht werden.
  • Thematische Bereiche: Bedeutung und Nutzen der Forschung in der Fremdsprachendidaktik. Ausgewählte Theorien in der sprachwissenschaftlichen und pädagogisch-psychologischen Forschung als deren Ausgangspunkte. • Anwendung von Forschungsdesigns in der Forschung zum Fremdsprachenunterricht. Beispiele aus der Forschung. International vergleichende Forschung. •Spezifische Methoden der Datenerhebung, -verarbeitung und -analyse in der Fremdsprachenunterrichtsforschung. Software. • Format und Struktur des Forschungsberichts - APA. Forschungsstandards. Zitierregeln.
Literatura
    povinná literatura
  • DÖRNYEI, Zoltán. Research methods in applied linguistics : quantitative, qualitative, and mixed methodologies. First published. Oxford: Oxford University Press, 2007, 336 stran. ISBN 9780194422581. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
    doporučená literatura
  • Studie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and Education
  • Dörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.
  • Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.
  • Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. Edited by Abbas Tashakkori - Charles Teddlie. 2nd ed. London: Sage, 2010, xv, 893. ISBN 9781412972666. info
  • GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007, x, 212. ISBN 9780805860351. info
  • MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 405. ISBN 0805842497. info
  • GUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche : guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses, 2004, 127 s. ISBN 2729821767. info
  • Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Edited by Abbas Tashakkori - Charles Teddlie. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xv, 768. ISBN 0761920730. info
  • SELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1989, 270 s. ISBN 0-19-437067-4. info
Výukové metody
Přednáška; diskuse; individuální konzultace; prezentace
Vorlesung; Diskussion; individuelle Konsultationen; Präsentation
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace výsledků pilotní fáze výzkumu.
Aufbereitung und Präsentation der Ergebnisse aus der Pilotphase der Forschung.
Náhradní absolvování
Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024.