PdF:FC2829 Mezipředmětová výuka - Informace o předmětu
FC2829 Mezipředmětová výuka
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2024 Didaktika fyziky 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby budoucí učitelé přírodovědných předmětů dokázali uplatňovat mezipředmětové vztahy prostřednictvím integrované výuky, motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, k ochraně životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na základní škole). Důraz je kladen zejména na praktické úlohy a projekty podporující mezipředmětové vztahy, aplikaci učiva při řešení problémových situací v běžném životě, technické aplikace apod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat přírodovědné vědomosti a dovednosti při uplatňování integrované výuky a při řešení praktických problémových úloh. Dále získají:
Vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, k přírodě, k technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, naplánovat zájmové přírodovědné činnosti vedoucí k motivaci žáků a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma.
Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě. - Osnova
- Osnova je přizpůsobena vybraným tématům.
- Literatura
- povinná literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571. info
- doporučená literatura
- SVATOŇOVÁ, Hana. Integrovaná přírodověda 1-6. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 461 stran. ISBN 9788021058019. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
- neurčeno
- JANÁS, Josef. Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 14-17. Sborník prací pedagogické fakulty. ISBN 80-210-1405-9. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, seminární práce
- Metody hodnocení
- Zpracování a prezentace seminární práce.
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC2829