SMP_Mod7b Základní dovednosti poradenské práce a komunikace 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podpořit frekventanty v rozvíjení specifických poradenských dovedností, které využijí při dojednávání a vedení spolupráce s klienty: žáky, rodiči, kolegy. V rámci jednotlivých témat výuky budou propojovány teoretické poznatky s rovinou prožitkovou, frekventanti budou trénovat poradenské rozhovory na reálných tématech („problémech“) svých kolegů. Základním přístupem je konstruktivistický poradenský rámec a systemická perspektiva, doplňkově se účastníci seznámí s vybranými postupy kognitivně-behaviorálního přístupu. Modul je koncipován jako zážitkový a sebezkušenostní. Je věnován rozvoji základních profesionálních dovedností důležitých pro vykonávání funkce výchovného poradce (mj. ukotvení v roli poradce, sebereflexe, komunikační dovednosti).
Osnova
  • • Poradenský proces, dojednávání spolupráce s klientem
  • • Struktura poradenského rozhovoru, reflektování
  • • Přístup zaměřený na řešení problémů (SFT)
  • • Vztah mezi školním metodikem prevence a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí učitele a poradce)
  • • Specifika poradenské práce s dětmi a s dopívajícími, další cílové skupiny – rodiče, kolegové
Metody hodnocení
Příprava podnětů k tematické diskusi a protagonistické práci k tématům vedení poradenského rozhovoru a dílčích technik, zdrojům a zvládání stresu ve škole.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SMP_Mod7b