SZc0046 Oborová didaktika geografie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit primární a sekundární zdroje dat (včetně učebnic, map a atlasů), vybrané technologie, aplikace a metody jako prostředky pro tvorbu učebních úloh a příprav na výuku podporujících geografické myšlení. S oporou o relevantní zdroje včetně kurikulárních dokumentů jsou navrhovány komplexní přípravy na výuku zohledňující individualitu žáků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student je schopen:
● sbírat primární data, vyhledávat sekundární data a s oporou o ně a o moderní technologie a aplikace vytvářet učební úlohy podporující geografické myšlení;
● analyzovat a hodnotit obsah učebnic geografie a mapových podkladů;
● porovnat konceptuální a tradiční model výuky;
● vytvořit pojmovou mapu klíčových pojmů dílčích geografických disciplín ve vztahu ke geografickému vzdělávání a na jejím základě vytvořit přípravu na výuku včetně cílů výuky, jejího obsahu a hodnocení.
Osnova
  • Primární a sekundární zdroje dat a jejich využití pro tvorbu učebních úloh ve výuce geografie. (3 hod.)
  • Učebnice zeměpisu a jejich vlastnosti, mapy a atlasy ve výuce zeměpisu. (7 hod.)
  • Konceptuální a tradiční model výuky. (7 hod.)
  • Tvorba pojmových map a příprav na výuku zeměpisu. (3 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Berry, R. (ed.). (2006). Thinking Geography. Macmillan Humanities VELS Level 6.
  • Biddulph, M., Lambert, D., Balderstone, D. (2015. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xi, 349. ISBN 9781138779440.
  • Mcinerney, M., et al. (2022). Teaching secondary geography. Cambridge University Press
  • Učebnice zeměpisu (geografie) pro ZŠ a SŠ
  • Školní atlas světa/ČR.
Výukové metody
Výklad, vysvětlování, práce s odbornými informačními zdroji, prezentace výsledků práce.
Metody hodnocení
Rozprava nad portfoliovým úkolem.
Portfoliové úkoly:
- Návrh využití primárních a sekundárních zdrojů dat ke zvolenému geografickému tématu.
- Analýza obsahu vybrané části učebnice z hlediska verbálních, grafických, obrazových a technických komponentů a kompetentů řídících učení.
- Tvorba pojmové mapy ke zvolenému geografickému tématu.
- Na dvou výukových přípravách (jedna „tradičním přístupem“, druhá „konceptuálním přístupem“) popsat a zdůvodnit práci se zdroji dat, cíle, strukturu, výukové činnosti a jejich hodnocení. Představit, jak je možné rozmanitě a uvědoměle přistupovat k plánování, realizaci a reflexi výuky geografie na základní a střední škole.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0046