SZc0061 Oborová didaktika německého jazyka a literatury 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Hradílková (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti aplikují znalosti z pedagogicko-psychologického základu týkající se plánování a organizování výuky v rámci přípravy a reflexe výuky němčiny (např. cíle a fáze vyučovací hodiny, fáze osvojování nového učiva, organizační formy výuky apod.). Dalším cílem předmětu je práce s učebními materiály a digitálními technologiemi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
• plánovat cíle vyučovací hodiny
• rozlišit a navrhnout činnosti pro jednotlivé fáze hodiny
• zvolit adekvátní organizační formy a interakci
• reflektovat koncepci vyučovací hodiny
• analyzovat a kriticky posoudit výukové materiály a zdroje pro výuku NJ
• efektivně využívat digitální technologie při výuce.
Osnova
  • • plánování cílů současné výuky cizího jazyka (Bloomova taxonomie, SERRJ, Dodatek k SERRJ) (4 hod.)
  • • organizační formy a jejich využití pro různé výukové cíle a fáze hodiny (6 hod.)
  • • učební materiály a média, typologie úloh a cvičení, interakce a práce s texty (6 hod.)
  • • využití digitálních technologií ve výuce cizích jazyků (4 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke (2013): Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut.
  • Rösler, Dietmar; Würffel, Nicola (2017): Deutsch lehren lernen 5: Lehrmaterialien und Medien. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • Janíková, Věra (2011): Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: Masarykova univerzita.
    doporučená literatura
  • Funk, Hermann; Kuhn, Christina; Skiba, Dirk; Spaniel-Weise, Dorothea; Wicke, Rainer E. (2017): Deutsch lehren lernen 4: Aufgaben, Übungen, Interaktion. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen
  • Ende, Karin; Grotjahn, Rüdiger; Kleppin, Karin; Mohr, Imke: Deutsch lehren lernen 6: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt
  • Brash, Bärbel; Pfeil, Andrea (2017): Deutsch lehren lernen 9: Unterrichten mit digitalen Medien. München: Goethe Institut-Klett-Langenscheidt.
  • Burwitz-Melzer, Eva (Hg.); Mehlhorn, Grit (Hg.); Riemer, Claudia (Hg.); Bausch, Karl-Richard (Hg.); Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6. überarbeitete Auflage, Tübingen: A. Francke Verlag.
Výukové metody
Rešerše, diskuse, prezentace, peer feedback, samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Metody hodnocení
- Individuální rozhovor nad portfoliem výukových aktivit připravených pro praxi na školách
- konkrétní portfoliový úkol: příprava a prezentace návrhu jedné vyučovací hodiny s navazujícím řízeným peer-feedbackem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0061