SZc0064 Oborová didaktika občanské výchovy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu, aby účastník dokázal naplánovat, simulovaně vést a reflektovat výuku za využití příslušných přístupů a výukových metod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník je schopen: analyzovat obsahovou složku předmětu, posoudit možnosti využití didaktických prostředků ve výuce, vysvětlit základní principy vymezených výukových metod a přístupů k výuce, rozpoznat tyto kategorie a přístupy v hospitovaných vyučovacích hodinách OV, dokázat je aplikovat v tématech OV na vlastních odučených hodinách s respektem k potřebám žáka a následně provést jejich reflexi.
Osnova
  • 1.-2. Plánování výuky – didaktická analýza učiva OV (2 hod.)
  • 3-4. Analýza učebnic a metodických materiálů k OV. (2 hod.)
  • 5.-6. Přístupy k výuce OV – strukturování vyučovací jednotky. (2 hod.)
  • 7. - 10. Vybrané výukové metody na učivu OV. (4 hod.)
  • 11.- 12. Metody kritického myšlení v tématech OV. (2 hod.)
  • 13.-14. Metoda řešení morálních dilemat na učivu OV. (2 hod.)
  • 15.-16. Principy a hodnoty demokracie ve výuce OV. (2 hod.)
  • 17.-20. Osobnostně rozvojová témata v OV. (4 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2). Portál.
  • Pasch, M. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem.
  • Pol, M., Rabušicová, M., & Novotný, P. (2006). Demokracie ve škole. Masarykova univerzita
  • Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál
  • Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Portál.
  • Valenta, J. (c2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. AISIS
  • Valenta, J. (2010). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy (2., (dopl.) vyd). AISIS.
  • Zormanová, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Grada.
    doporučená literatura
  • Lesňák, S. (2020). Rozvíjení personální, sociální a občanské kompetence učitelů, studentů a žáků. Masarykova univerzita.
  • Steel, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • Štěrba, R. (2013) Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti.
  • In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, s. 162-174.
  • Van Den Brink-Budgen, Roy. (2000) Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books.
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse, samostatná a skupinová práce.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování portfoliového úkolu – analýza a komparace realizace vyučovacího procesu vlastní a hospitované vyučovací hodiny občanské výchovy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0064