VYCH010 Ontogenetická psychologie

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně- kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Účastník si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude účastník schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik a bude je schopen uplatnit v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj)
  • Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace)
  • Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)
  • Faktory psychického vývoje
  • Vývoj kognitivních a emočních schopností a jejich propojení se sociálně kulturním prostředí Základní znalosti řešení výchovných problémů v závislosti na vývoji dítěte
Literature
    required literature
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
    recommended literature
  • PIAGET, Jean and Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
Assessment methods (in Czech)
Hodnocení předmětu bude formou písemné zkoušky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/VYCH010