VZB33 Reprodukční zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studující základními teoretickými poznatky z oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy a přiblížit jim význam a úroveň výuky výchovy k sexuálně-reprodukčnímu zdraví na základních školách.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studující:
chápe a vysvětlí významu sexuálně-reprodukčního zdraví v celkovém konceptu holisticky pojímaného zdraví
chápe význam sexuálně-reprodukční zdraví a jeho ochrany
poznatky aplikuje do svého života
diskutuje a argumentuje o klíčových a eticky problematických otázkách reprodukčního zdraví např. interrupci
vysvětlí a popíše anatomii a fyziologii reprodukčních orgánů
definuje sexuální dysfunkce a deviace a jejich projevy a etiologii, definuje sexuální orientaci a sexuální identifikaci
vyjmenuje pohlavně přenosné nemoci, jejich příznaky, způsoby přenosu a léčbu
zhodnotí význam plánovaného rodičovství, vyjmenuje možnosti antikoncepce, popíše jejich účinky, argumentuje pro a proti užívání antikoncepce
zhodnotí dostupnost materiálů k výuce reprodukčního zdraví a úroveň výuky na ZŠ
orientuje se ve Standardu sexuální výchovy v Evropě a v matici sexuální výchovy.
Osnova
  • Obsah semináře:
  • 1. Sexuologie, vymezení pojmu, historie oboru
  • 2. Sexualita v jednotlivých obdobích života
  • 3. Anatomie a fyziologie reprodukčních orgánů
  • 4. Sexuální dysfunkce, sexuální deviace
  • 5. Sexuální orientace. Sexuální identifikace
  • 6. Reprodukční zdraví a jeho ochrana
  • 7. Prevence rakoviny děložního čípku a rakoviny varlat
  • 8.Pohlavně přenosné nemoci, problematika AIDS
  • 9. Gravidita, interrupce
  • 10. Plánované rodičovství. Antikoncepce
  • 11. Asistovaná reprodukce, dárcovství vajíček
  • 12. Sexuální výchova x výchova k reprodukčnímu zdraví
  • Obsah cvičení:
  • 1. - 12. Studující provedou sondu na vybrané základní škole u žáků devátého ročníku o znalostech v oblasti reprodukčního zdraví. Studenti provedou analýzu dostupných učebnic a zdrojů, které se využívají k výuce výchovy k sexuálně-reprodukčnímu zdraví. Studující provedou analýzu programů z oblasti sexuálně-reprodukčního zdraví, které jsou nabízeny ZŠ v ČR. Dle možností exkurze do poradny HIV.
Literatura
    povinná literatura
  • Státní zdravotní ústav. Infekční nemoci. HIV/AIDS: http://www.szu.cz/tema/prevence/hiv-aids
  • Národní program boje proti AIDS: https://www.prevencehiv.cz/
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • Standardy sexuální výchovy v Evropě – Rámec pro tvůrce osnov, vzdělávací a zdravotnické instituce a odborníky: https://www.planovanirodiny.cz/sbornik-2017/65-standardy-pro-sexualni-vychovu-v-evrope-nove-i-v-ceskem-prekladu
  • Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu: https://www.planovanirodiny.cz/
  • ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011, 439 stran. ISBN 9788073452384. info
    doporučená literatura
  • International Planned Parenthood Federation: https://www.ippf.org/
  • Státní zdravotní ústav. Sexuálně přenosné nemoci: http://www.szu.cz/tema/prevence/sexualne-prenosne-nemoci
  • WHO-Kollaborationszentrum für sexuelle und reproduktive Gesundheit: https://www.bzga-whocc.de/
    neurčeno
  • MACHOVÁ, Jitka a Jana HAMANOVÁ. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Praha: H & H, 2002, 197 s. ISBN 8086022943. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a cvičení. Studující vypracuje seminární práci na vybrané téma, prezentuje ji a diskutuje s ostatními studujícími; samostatně se seznámí s edukačními materiály projektu InTime.
Metody hodnocení
Ústní znalostní zkouška a prezentování seminární práce.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3031
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.