ZS1BK_SP1 School Education 1

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/0/12. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Prerequisites (in Czech)
ZS1BK_ZOSP Intro to Gen. & Compar. Pedago && ZS1BK_DSAP History of Schools & Ed. && ZS1BK_EVV Epistemological Basis of Teach
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentům spíše situačně zaměřenou teorii, bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost studentů směrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia.
Syllabus (in Czech)
  • Škola a vzdělání. Současná škola a perspektivy jejích změn. Diferenciace a individualizace ve vzdělávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdělávacího programu. Učitel a žák, školní třída. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. Výchova ve třídě.Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Povinnosti třídního učitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodiči, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostředek profesionálního rozvoje učitele. Učitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Zákon o rodině. Výchova k rodičovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostředky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k občanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich řešení. Estetická výchova, její cíle a zaměření. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci učitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. Dětská hra a práce. Hra, učení a práce v mladším školním věku. Pracovní výchova ve škole a v rodině, profesionální orientace.
Literature
  • Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN 80-858660-80-3. info
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Jarmila FALTÝSKOVÁ, Hana HORKÁ, Dana KNOTOVÁ, Stanislav STŘELEC, Vladimír SPOUSTA, Jan ŠŤÁVA and Mojmír VÁŽANSKÝ. Texty ke studiu otázek výchovy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 147 s. ISBN 8021015446. info
  • STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA and S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
Assessment methods (in Czech)
Vypracovat 2 konspekty z vybrané odborné publikace. Zpracovat výzkumný projekt a realizovat výzkumnou sondu Dětský svět. Zpracovat seznam literatury k jednomu průřezovému tématu z RVP ZV (10 titulů teoretické prameny, monografie, články, metodické materiály ). Napsat esej (3 s.) na téma Školní kázeň nebo Autorita učitele.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Information on course enrolment limitations: Základy obecné a srovnávací pedagogiky, Dějiny školy a pedagogiky,Epistemologická východiska vyučování
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1BK_SP1