PdF:ZS1BK_SP1 School Education 1 - Course Information
ZS1BK_SP1 School Education 1
Faculty of EducationAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 0/0/12. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Prerequisites (in Czech)
- ZS1BK_ZOSP Intro to Gen. & Compar. Pedago && ZS1BK_DSAP History of Schools & Ed. && ZS1BK_EVV Epistemological Basis of Teach
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Primary School Teacher Training (programme PdF, M-ZS5)
- Course objectives (in Czech)
- Školní pedagogika je integrovaný předmět, který zahrnuje výběr problémů, tradičně obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Poskytuje studentům spíše situačně zaměřenou teorii, bezprostředně využitelnou v práci učitele primární školy, s dostatečně širokým a přiměřeně hlubokým pedagogicko-psychologickým i filosofickým kontextem a to tak, aby se prohloubila motivovanost studentů směrem k budoucí profesi, ale i jejich aktivita v oblasti samostudia.
- Syllabus (in Czech)
- Škola a vzdělání. Současná škola a perspektivy jejích změn. Diferenciace a individualizace ve vzdělávání. Alternativy 1.st.ZŠ (základní, obecná a národní) v souvislostech tvorby školního vzdělávacího programu. Učitel a žák, školní třída. Utváření sociálního klimatu ve třídě a škole. Školní řád. Výchova ve třídě.Práce třídního učitele, vedení třídní dokumentace. Povinnosti třídního učitele v kritických výchovných situacích, spolupráce s rodiči, s vedením školy, s PPP. Sebereflexe jako prostředek profesionálního rozvoje učitele. Učitelská etika. Spolupráce rodiny a školy, výchova v rodině. Zákon o rodině. Výchova k rodičovství a sexuální výchova. Hodnotová výchova v rodině. Mravní výchova, její cíl, obsah, metody, formy a prostředky. Prosociální výchova jako základ mravní výchovy. Výchova k občanství a vlastenectví, interkulturní výchova. Kultivace hodnotového systému a charakteru. Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich řešení. Estetická výchova, její cíle a zaměření. Zvláštnosti a formy estetické výchovy na 1. st. ZŠ. Tělesná a zdravotní výchova. Hygiena a zdravý životní styl. Zdravá škola. Ekologická/environmentální výchova v práci učitele na 1. st. ZŠ. Globální výchova. Výchova pro udržitelný rozvoj. Výchova k tvořivosti. Aktivita, samostatnost a tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. Dětská hra a práce. Hra, učení a práce v mladším školním věku. Pracovní výchova ve škole a v rodině, profesionální orientace.
- Literature
- Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň : metody a strategie. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 267 s. ISBN 80-858660-80-3. info
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- KUČEROVÁ, Stanislava, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Jarmila FALTÝSKOVÁ, Hana HORKÁ, Dana KNOTOVÁ, Stanislav STŘELEC, Vladimír SPOUSTA, Jan ŠŤÁVA and Mojmír VÁŽANSKÝ. Texty ke studiu otázek výchovy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 147 s. ISBN 8021015446. info
- STŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA and S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994, 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
- Assessment methods (in Czech)
- Vypracovat 2 konspekty z vybrané odborné publikace. Zpracovat výzkumný projekt a realizovat výzkumnou sondu Dětský svět. Zpracovat seznam literatury k jednomu průřezovému tématu z RVP ZV (10 titulů teoretické prameny, monografie, články, metodické materiály ). Napsat esej (3 s.) na téma Školní kázeň nebo Autorita učitele.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
Information on course enrolment limitations: Základy obecné a srovnávací pedagogiky, Dějiny školy a pedagogiky,Epistemologická východiska vyučování
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1BK_SP1