PdF:Bi2MP_DPBC Methodology of Biology - Human - Course Information
Bi2MP_DPBC Methodology of Biology - Human
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (seminar tutor)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. - Timetable of Seminar Groups
- Bi2MP_DPBC/01: each even Thursday 13:25–15:05 laboratoř 82
Bi2MP_DPBC/02: each even Thursday 15:15–16:55 laboratoř 82 - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cíle předmětu jsou: seznámit studenty - s podstatou a funkcí didaktiky odborného předmětu biologie člověka, - s didaktickou transformací poznatků vědního oboru do učiva odborného předmětu, upozornit studenty - na specifickou problematiku výuky předmětu biologie člověka Vedle teoretických didaktických základů rozvíjí studenti v seminářích tohoto předmětu své dovednosti - jak v předmětu biologie člověka naplánovat vzdělávací proces - jak tvořivě přistupovat k jeho realizaci - v centru pozornosti pak jsou přípravy na vyučování a jejich následné předvedení, což slouží k pozdějšímu rozboru a hodnocení v seminární skupině
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět didaktiky přírodopisu s didaktikou člověka. Jeho postavení v systému přírodních věd a interdisciplinární charakter. Metody výzkumu v didaktice. Obsah učiva biologie člověka. Systémový přístup k jeho analýze a jeho logická struktura. Pojmy systém, graf, logické struktury učiva, mikrostruktury a makrostruktury učiva. 2. Analýza struktury učiva z hlediska poznávací činnosti žáka. Poznatky dominantní, odvozené a neodvozené. Učivo algoritmického a heuristického charakteru. Myšlenkové, pojmotvorné a logické operace ve výuce biologie člověka. 3. Vyučovací technologie. Přehled forem a metod výuky biologie člověka s příklady jejich aplikace. Didaktický test jako diagnostická a klasifikační metoda. Fáze tvorby a realizace testu. Základní číselné charakteristiky didaktického testu a jeho jednotlivých položek. 4. Pomůcky a technické prostředky ve výuce biologie člověka. Úloha modelu ve výuce biologie člověka. Videotechnika ve výuce biologie člověka. Aplikace počítačů ve výuce biologie člověka - současný stav, klasifikace, příklady. 5. Tvořivé řízení a rozhodování ve výuce biologie člověka. Pedagogické klima a jeho tvorba. Plánování výuky, význam motivace ve výuce biologie člověka. PSychologická charakteristika žáka, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivost. 6. Struktura lidského těla. Buňka - tkáň - orgán - tělo. 7. Didaktika jednoho z orgánů - I. 8. Didaktika jednoho z orgánů - II. 9. Didaktika jedné soustavy lidského těla - I. 10. Didaktika jedné soustavy lidského těla - II. Dynamická homeostáza lidského těla a mechanismy jejího udržování. 11. Soustava lidského těla - postavení buňky, tkáně, orgánu v organismu. Principy řízení, zpětnovazebné regulace. 12. Lidské tělo - tok látek, tok energií, tok informace. 13. Lidské tělo a prostředí, člověk součást živé a neživé přírody. 14. Faktory podporující zdraví člověka.
- Literature
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- HAVELKOVÁ, Marie. Jaké budou úkoly antropologie na pedagogické fakultě na počátku nového tisíciletí? (Faculty of Education - the main tasks of antropology on the threshold of a new century.). In Úkoly a problematika antropologie a zdravovědy na pedagogických fakulách. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy, 2000, p. 41-46. ISBN 80-244-0086-3. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Tomáš KOMRSKA and Jaroslav NOVÁK. Využití počítače při vyučování :náměty pro práci dětí s počítačem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-272-6. info
- ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 135 s. info
- ALTMANN, Antonín and František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
- STOKLASA, Jan, František HORNÍK and Eduard KOČÁREK. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 156 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/Bi2MP_DPBC