SV4BP_SPX3 Pedagogická praxe souvislá 3 (výběrová)

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/3. 4 týdny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předpoklad: SV4BP_SPX2
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
závěrečná pedagogická praxe Závěrečnou praxi mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. V průběhu závěrečné výběrové praxe si budou studenti vést podrobné záznamy, které musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Podle zájmu mohou studenti vystřídat více zařízení.
Osnova
  • Závěrečná pedagogická praxe v rozsahu čtyř týdnů, denně 5 hodin ve vybraném zařízení ve sféře působnosti ministerstva školství, zdravotnictví a ministerstva práce a sociálních věcí. Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů. Úkolem praxe je: - představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práce - představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práci K této praxi se nabízí široká škála zařízení, institucí a široké spektrum různých volnočasových, mimoškolních i školních aktivit: Internátní domovy pro mládež Dětské domovy Domy sociální péčeŠkolní družiny, školy Různé typy poraden určené dětem nebo např. zaměřené ženy a dívky v tísni Centra sociální prevence Centra pro rodinu a sociální péči Centra volného času pro dětí a mládež, pro dospělé vedené různými organizacemi, zřizované státem apod. Speciální školy Diagnostické ústavy Domovy pro matky s dětmi Krizová centra Nadace Podané ruceAzylové domy Přistěhovalecké tábory Mateřská centra Centra ekologické výchovy Domovy seniorů Charitní zařízení, Český červený kříž, katolická Charita atd. Různé stacionáře Pedagogicko-psychologické poradny Různá kulturní a společenská centra a podobné typy zařízení, institucí, nadací atd., ve kterých lze pracovat s dětmi, mládeží i dospělými lidmi
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1987] : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1997]. info
  • NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
  • JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagog. praxe Závěrečnou praxi mohou studenti absolvovat podle vlastního výběru, buď z oblasti sociální práce, multikulturní výchovy nebo volného času, mimoškolní výchovy atd. V průběhu závěrečné výběrové praxe si budou studenti vést podrobné záznamy, které musí obsahovat charakteristiku zařízení, pracovní náplň, zaznamenávání jednotlivých činností, popřípadě kasuistiky, metody sociální práce, metody her a hrových činností atd. Podle zájmu mohou studenti vystřídat více zařízení. Součástí praxe budou podrobné písemné záznamy, které si student bude vést od prvního po pátý semestr. Jedná se o pedagogické portfolio, které studenti budou předkládat jednak v průběhu jednotlivých praxí, dále bude součástí závěrečné bakalářské zkoušky a v konečném stádiu lze tyto hodnotné materiály předložit budoucímu zaměstnavateli.Obsah portfolia:3x deník praxe (součást souvislé praxe volnočasové, sociální a výběrové)2x analýza a reflexe z pedagogické praxe (součást průběžné praxe volnočasové a sociální)Deník souvislé praxe - výběrová(10 a více stran) Obsahuje charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, které se student věnuje v rámci praxe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe.Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd.Konečná podoba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. V závěru praxe studenti předloží deník praxe a potvrzení o absolvování výběrové praxe.Kolokvium zahrnuje reflexe jednotlivých praxí, studenti v rámci semináře představí jednotlivé aspekty své praxe a navzájem si představí výsledky jednotlivých praxí.Závěrečným výstupem z praxe je portfolio, které si studenti připraví pro státní závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.