SZ3BP_DiSS Úvod do didaktiky SŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Čt 9:45–10:30 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Úvod do studia didaktiky střední školy. Základní pojmy.
Osnova
  • Základní kurikulární dokumenty, zejména standardy a vzdělávací programy. Výchovně-vzdělávací proces. Činnost učitele v jednotlivých etapách tohoto procesu. Základní didaktické dovednosti. Komunikace ve vyučování. Příprava učitele na vyučování. Analýza vyučovací hodiny, interpretace a hodnocení, závěry a opatření
Literatura
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
  • Rámcový vzd. program pro gymn. vzdělávání. Praha : VÚP, 2004.
  • RVP GV http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Metody hodnocení
PÍSEMNÁ nebo ÚSTNÍ ZKOUŠKA. OTÁZKY : 1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika. 2. Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED. 3. Vzdělání: charakteristika, druhy vzdělání. 4. Vyučování (výuka), charakteristika. Učení, druhy učení. Vyučování a učení. 5. Vědomosti: druhy vědomostí, proces osvojování vědomostí a jeho řízení. Dovednosti: druhy dovedností, proces osvojování a jeho řízení. Postoje a kompetence. 6. Obsah vyučování; kurikulum. 7. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha); Standard vzdělávání; Učební dokumenty pro gymnázia. Stručná charakteristika uvedených dokumentů a jejich vztah. 8. Návrh Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV) ; systém kurikulárních dokumentů, principy RVP GV. 9. RPV GV: pojetí a cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence. 10. Vzdělávací oblasti v RVP GV; (charakteristika jedné oblasti, např. podle aprobace). 11. Průřezová témata v RVP GV. 12. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky. 13. Pedagogická komunikace: typy a principy; komunikační pravidla. 14. Verbální pedagogická komunikace. 15. Neverbální pedagogická komunikace. 16. Otázka: její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. 17. Typy výuky. 18. Vyučovací metody: charakteristika, rozdělení. 19. Vyučovací hodina - základní jednotka výuky: struktura, fáze, typy. 20. Učebnice: funkce, typy, požadavky na učebnice. 21. Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. POJMY : aktivita (jako pedagogický pojem), autodidakce, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, didaktika oborová, didaktika školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, klima školy, klima třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, kompetence klíčové, kompetence žáka, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, kurikulum formální, kurikulum neformální, kurikulum skryté; kurikulum zamýšlené, kurikulum realizované, kurikulum dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, škola alternativní, škola inkluzivní, škola inovativní, škola otevřená, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, učení autentické, učení bezděčné, učení činnostní, učení intencionální, učení kooperativní, učení mechanické, učení motorické, učení sociální, učení verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, vyučovací metoda, vyučování, vyučování bilingvní (bilingvální), vyučování blokové, vyučování diferencované, vyučování frontální, vyučování integrované, vyučování rozšířené, vyučování skupinové, vyučování týmové, vzdělání, vzdělání materiální, vzdělání formativní; vzdělání humanitní, vzdělání reálné; vzdělání všeobecné, vzdělání odborné, vzdělávací program, (rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program), vzdělávání, vzdělávání formální, vzdělávání informální, vzdělávání neformální, znalost deklarativní, znalost kontextová, znalost procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007.