SZ3MP_KOM1 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (cvičící)
PhDr. Helena Andresová, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Danuše Filipinská (cvičící)
PaedDr. Marta Holasová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Janda (cvičící)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Silvie Malá, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Alexandr Polák (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavlína Trnková (cvičící)
PaedDr. Jiří Valla (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Základy pedagogické komunikace.
Osnova
  • Znaky a principy pedagogické komunikace. Verbální komunikace. Neverbální komunikace. Komunikační pravidla.
Literatura
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 s. ISBN 80-7157-556-9. info
  • Šimoník, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno : MSD s.r.o. Brno, 2005. 141 s. Kapitola 4.
Metody hodnocení
Požadavky na ukončení: 1.KOMUNIKAČNÍ VÝSTUP. Kriteria: FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: VERBÁLNÍ SLOŽKA : přiměřená hlasitost, přiměřené tempo, správné frázování, dynamika řeči, emocionalita řeči, adekvátní slovník, spisovná mluva. NEVERBÁLNÍ SLOŽKA : pohledy, výraz obličeje, gesta, pohyby, fyzický postoj, dotyk, přiblížení vzdálení, úprava zevnějšku. OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU : soulad obsahu a formy, přiměřenost posluchačům. DALŠÍ ASPEKTY : motivace, atmosféra, zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. 2. FORMULACE OTÁZEK k vybranému učebnímu celku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.