PdDR_STV Current Questions in Educational Theory

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0/10. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The examination is enlisted to prove the students orientation in partial topics, sampled from theory of upbringing. The student gives over the essay before the examination, wrought to peruse literature with the accent to personal opinion and thinking to choice topics.
Syllabus
  • The development and molding of the personality (survey and characteristic of the substantial relation). Different conception of a personality and her upbringing. Features od the development of a personality(cognitive,affectionate and psychomotor) and taxonomy of the educational aim. Axiological data of the upbringing. The conception of multicultural and global upbringing. Molding of the moral identity of a personality. Educatory process. The pedagogic interaction in allowance of the process. The influence of the way of upbringing on the evolution of a personality. The individual and a social group in allowance of the process. The agents conducive to the development of personage dimension selfreflection, selfknowledge, selfclassification and selfupbringing. The social development of a personality. The chharacteristics of social behaviour and act. The influence of social igroup on molding of a personality of its members. The participation and co-operation like manners of upbringing. The authority like an educational problem. The classification and its allowance consekvencies. The influence of the environmentel education.The school class as a social group.The alternative educational conceptions and their possibilities.
Literature
  • OLIVAR, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992.
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha : Panorama,1989.
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno : Paido, 1998.
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Gaudeamus : Hradec Králové, 2000.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997.
  • LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK-Dialog, 1992.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1995.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
  • KUČEROVÁ, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov : ManaCon, 1996.
  • STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido,1998, s. 53-70.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.
  • PIKE, G. - SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998.
  • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha : Karolinum, 2002.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997.
  • BENDL, S. Školní kázeň. Praha : ISV, 2001.
  • STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno : Paido, 2000.
  • HELUS, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha : SPN, 1982.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno : MU, 2005.
Assessment methods (in Czech)
Připravit esej na některé z uvedených témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) nejméně týden před zkouškou oběma přednášejícím předmětu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/PdDR_STV