SV4BP_USP Introduction into social pedagogy (lecture)

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Mon 9:45–10:30 budova E - učebna 26
Prerequisites
Předmět je určen studentům oboru Socilání pedagogika a volný čas.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Syllabus
  • Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. Problematika náhradní rodinné péče. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin.Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. Volnočasové prostředí, vol. čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení vol. času, instituce podílející se na využívání vol. času. Profese sociálního pedagoga. Pomáhající profese. Vybrané instituce se sociálně pedagogickou péčí. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
Literature
  • BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X.
  • KRAUS. B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.
  • KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
  • PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.
  • MARBURGER, H. Entwicklung und Konzepte der Sozialpadagogik. Munchen : Juventa Verlag, 1979. ISBN 3-7799-0547-7.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče :průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 183 s. ISBN 80-7178-304-8. info
  • HRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998, 89 s. ISBN 8071840157. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška. Ukončení: zkouška. Požadavky na ukončení: úspěšné složení zkoušky a splnění požadavků ze semináře.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SV4BP_USP