SV4MP_ANGS Andragogika a gerontopedagogika (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 12:30–13:15 ZŠ Křídlovická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání dospělých úzce souvisí se so--ciální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením so-ciál-ní situace různě znevýhodněných skupin. V rámci semináře studenti zpracovávají vybraná témata, která jsou tématicky za-měřená na oblast andragogiky a gerontopedagogiky, součástí předmětu je zpracování projektu, který nabízí nejrůznější mož-nosti a alternativy k danému tématu. Projekty studenti obhajují v rámci semináře, práce ve skupinách, prezentace, reflexe a analýzy jednotlivých projektů, součástí je i rozbor recenzí a jejich zhodnocení.
Osnova
  • Didaktické formy a metody andragogiky. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých v kontextu sociální pedagogiky. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, ..vzdělávací programy určené dospělé populaci Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů v rodině i ve společnosti. Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích. Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) Projektování v oblasti andragogiky a gerontopedagogiky
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
Metody hodnocení
V rámci studia posoudit sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Demokratizace spo-lečnosti – příležitost k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdě-lá-vání a podnikání, vnímání změn v životních šancích. Vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, volný čas seniorů. Recenze vybrané publikace, článku, skript, atd. k tématu gerontopedagogiky a andragogiky, Rozsah 2 strany, standardní úprava. V rámci semináře vytvořit skupinový projekt, který by měl ambice řešit nějaké téma z problematiky vzdělávání dospělých a z ge-rontopedagogiky. Projekt musí mít náležitosti kladené na tento druh práce – grantová agentura, předloha projektu, atd. Rozsah nejméně 5 stran, řádkování 1,5; velikost písma 12, na třech stranách podrobný popis projektu. Návrh témat pro projektové zpracování ve skupinách: Distanční vzdělávání, rekvalifikační kurzy, vzdělávací program určený do-spělé populaci, volnočasové aktivity pro vybrané věkové skupiny dospělých a seniorů, návrh programu celoživotního vzdě-lávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů, klubová činnost seniorů, sociální situace seniorů ve spo-lečnosti, osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální problematiky seniorů , atd.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1295
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.