SZ2MP_APdE Aplikace pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Helena Andresová, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Klimecká, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kubrická, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Alexandr Polák (přednášející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Čt 12:30–13:15 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Aktuální pedagogické problémy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat aktuální problémy pedagogiky a použít informace o těchto problémech k větší informovanosti učitelů.
Osnova
  • Aktuální pedagogické informace. Přístupy k žákům s nápadným, resp. rušivým chováním. Negativní sebehodnoceni žáka a jeho příčiny. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Zdravotní rizika při pedagogické práci. Psychická zátěž učitelů. Učitelé a optimismus. Nadané dítě - podněty pro práci s nadaným žákem. Styly učení a možnosti jejich rozvíjení. Česká školní inspekce. Problematika genderu. Problematika řízení školy v praxi. Šikana ve školách.
Literatura
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender a společnost. In SMETÁČKOVÁ, Irena a Klára VLKOVÁ. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2005, s. 26-31. ISBN 80-903331-2-5. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
  • Kafomet :katalog forem a metod práce pro I. a II. stupeň. Edited by Petr Hodek. Třebíč: Infra, 2000, [263] s. v. ISBN 80-902814-0-0. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
Metody hodnocení
Zápočet - seminární práce v rozsahu 5400 znaků (3 normostrany). Bude upřesněno na přednáškách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.