ZS1MK_AI4A Interkulturní výchova ve výuce - AJ

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Helena Havlíčková (cvičící)
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Předpoklady
Parallel attendance in ZS1MK_AD4A seminars is required
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course lies primarily in enhancing students cultural and intercultural awareness. The importance of international understanding and intercultural communication within a classroom context is emphasized. With the help of relevant literature, students solve case studies involving culturally critical incidents ranging from an intercultural classroom setting to an overall management of diversity in education.
At the end of this course, students should be able to understand intercultural aspects of communication;
improve their communication strategies used in an intercultural setting;
apply various dimensions of culture in intercultural conflicts.
Osnova
  • 1. Why Intercultural Communication?
  • 2. Identity and Belonging
  • 3. Cultural Awareness: Values and Worldviews
  • 4. Seeing the Others or Getting Intercultural
  • 5. Intercultural Communication and Gender
  • 6. Intercultural Communication in International Conversation
  • 7. Cultural Critical Incidents
  • 8. Explaining Cultural Differences
  • 9. Critical Incidents in Intercultural Classroom Setting
Literatura
  • GUDYKUNST, William B. Bridging differences : effective intergroup communication. 4th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2004, xvi, 425. ISBN 0761929371. info
  • HOFSTEDE, Gert Jan, Paul PEDERSEN a Geert HOFSTEDE. Exploring culture : exerscises, stories and synthetic cultures. First published. London: Intercultural Press, 2002, xix, 234. ISBN 1877864900. info
  • TOMALIN, Barry a Susan STEMPLESKI. Cultural awareness. First published. Oxford: Oxford University Press, 1993, 160 stran. ISBN 0194371948. info
Metody hodnocení
Students will submit their essays based on study materials as well as their own readings recommended in seminars.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009.