ZS1MK_CjR1 Linguistic Analysis 1

Faculty of Education
Autumn 2008
Extent and Intensity
0/0/4. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The students are supposed to be able to apply knowledges of the linguistic disciplines dealing with contemporary language (orthography, morphology, phonetics, phonology, syntax, vocabulary, word-formation, stylistics) and to master of doing linguistic analysis of the texts. The units of the text shall be analysed concerning the stylish sphere of the text, the intention of the author of the texts. Cílem předmětu je syntéza poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu. Textové jednotky jsou interpretovány ve vztahu ke stylové oblasti, do níž text patří, ke komunikační situaci, v níž text vzniká, popř. ve vztahu k záměru autora textu. Rozbor vychází z textu jako celku a z jeho částí (odstavců / promluvových úseků, popř. z replik u textu dialogického) a přechází k jednotkám nižších jazykových rovin: výpovědím s větnou a souvětnou strukturou a k jednotkám lexikálním a jejich významu a gramatickým vlastnostem.
Syllabus
  • 1. Text. Composition of the texts. 2. Text and communication. Language expression of the connection text with the communicative conditions (conective words, particles, anaforical pronouns). 3. Grammar of the text structures. Stylistic features of the grammatical structures in the texts. 4. Lexical items in the texts and stylistic markers of them. Text and stylish spheres. 5. Analysis of the word-formation. 6. Sentences, combined sentence and compounend sentence. Analysis of the sentence. Syntactical structures. Syntax and textual cohesion. Elipsis and the cohesion of the text. 7. Non-subjective sentences in the Czech language and stylistic markers of them. 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti. 7. Bezpodměté slovesné konstrukce v češtině. Větné ekvivalenty v češtiny. Stylistická charakteristika bezpodmětých konstrukcí a větných ekvivalentů a jejich funkce v textu.
Literature
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ and Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory (Language Analysis). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 pp. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena and Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol (Texts to the Correction. For the Students of Czech Language Teaching at schools of all Levels). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 pp. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie and František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Assessment methods
consultations credit
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
Information on course enrolment limitations: Předmět je zařazen do 9. semestru a je určen posluchačům, kteří zahájili studium nejdříve v akademickém roce 2002-2003. Z tohoto důvodu se nerealizuje v akademickém roce 2004-2005.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/ZS1MK_CjR1