ZS1MP_EV Ekologická výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním posláním předmětu je naučit studenty strukturovat učební obsah z hlediska EV, operacionalizovat jej do vhodných forem činnosti se žáky, cvičit v dodržování určitých zásad EV, volit vhodné metody, interdisciplinární přístup, regionálně aktualizovat, vést k sebebepoznání studenta (z hlediska ekologicky žádouciho stylu života apod.). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: strukturovat učební obsah z hlediska EV, operacionalizovat jej do vhodných forem činnosti se žáky, volit vhodné metody.
Osnova
  • 1. Metody specifické pro EV a další didaktické aspekty EV 2. Školní projekty v EV ( Živá voda, Modré z nebe, Globe, Ozon ap.). 3. Mimoškolní EV. Poslání a nabídka ekopedagogických služeb středisek EV. 4. Utváření a rozvíjení klíčovových kompetencí žáků v procesu ekologické výchovy: Praktické dovednosti pro pobyt v přírodě a zacházení s přírodou Odpovědné chování vůči životnímu prostředí Aktivní zapojení do ochrany životního prostředí 5. Organizace a řízení EV na škole: plánování a vedení projektů a programů ekologizace provozu školy. 6. Praktická ekologická výchova – ověření projektu 7. Ekologická kultura osobnosti učitele
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • HORKÁ, Hana. Environmentální přístup ke vzdělávání na základní škole. In Orientace české základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 83-94. ISBN 80-210-3870-5. info
  • HORKÁ, Hana. K pojetí ekologické/environmentální výchovy. In Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: PdF MU, 2005, s. 45-58. není uvedeno. ISBN 80-210-3687-7. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 78 s. ISBN 802100844X. info
Metody hodnocení
Recenze vybrané publikace. Sonda ke zjištění žákova pojetí učiva o životním prostředí. Obhajoba vlastního projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/ZS1MP_EV