SA4BP_KZ1U Course 1 (introduction into leisure time activities)

Faculty of Education
Autumn 2010
Extent and Intensity
0/0/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Prerequisites
The subject is for students of present and bachelory specialization Social education asistent.
Presumtions: Active involvement to activities in the course, seberealization by preparing and processing of the tasks.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Meeting of students in a new collectice, selfexperience and selfcognition activitties, leisure time activities in nature, forms of work in leisure time.
Annotation:
The course si focused on meeting of the students in new collective, selfexperineced and selfcognition activities, leisuretimeactivities in nature, forms of work in freetime (with group, individual), first reflection fo studies (motivation, expectation, exercise) etc.
At the end of the course, the students will be able:

Reflect their own individual experience as a prerequisite for quality work as a teacher.
Outline self cognition outdoor techniques.
Use particular specific standards for the work with clients in leisure time activities.
Syllabus
  • Students, by active participation, go through primary freetime activities, which are conciped so as to facilitate further nonformal meeting outside the pedagogical faculty and simultaneously to find new aspects of their personality.
Literature
  • MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
  • BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
  • ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
  • NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
  • ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
  • MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
  • CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
  • ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
  • HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
  • BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-447-8. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
Teaching methods
Hands-on training in the nature.
Assessment methods
Teaching methods: 3 day outdoor activities.
The course is finished by: credit.
Credit requirements: active participation and involvement in the planned activities; written self reflection and evaluation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 3 dny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2010/SA4BP_KZ1U