PdF:SA4BP_RPgS Rodinná pedagogika (sem.) - Informace o předmětu
SA4BP_RPgS Rodinná pedagogika (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zita Křiváková (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 9:45–11:25 učebna 19
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti pochopili rodinnou výchovu v širším vzdělávacím a výchovném kontextu. Důraz klade na rozvoj pedagogického myšlení studentů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - interpretovat získané vědomosti - aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi - racionálně využívat získané poznatky pro svůj vlastní rozvoj - vyjadřovat rozhodnutí o situacích, vztahujících se ke sledované disciplíně na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé skutečnosti - věcně argumentovat v mezích studované disciplíny včetně hledání a nacházení dalších interdisciplinárních vztahů
- Osnova
- Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální společnosti. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte; materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí, kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. Východiska (strategie) rodinné výchovy. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte v předškolním a školním věku; rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti, dětská hra a hračka. Příprava dítěte na školu, úkoly a prostředky rodinné výchovy dítěte v období jeho školní docházky. Problémy spolupráce rodičů s učiteli, školy s rodinou.
- Literatura
- MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
- BŮŽEK, Antonín a Jan MICHALÍK. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000, 170 s. ISBN 8024400545. info
- LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 223 s. ISBN 80-7178-430-3. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
- BEDNÁŘOVÁ, Helena. ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. Vyd. 2., dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 248 s. URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 3., dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1974, 397 s. info
- ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 273 s. URL info
- ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 269 s. URL info
- ABC rodinné výchovy. Edited by Ferdinand Smrčka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 272 s. URL info
- Výukové metody
- - teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- Metody hodnocení
- - seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické / tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu - prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut
- Informace učitele
- BŮŽEK, A.; MACHALÍK, J. Informatorium nejen o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1994. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha : SPN, 1958. LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : SPN, 1974. LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Slon 1993. MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno : Blok, 1990. MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Brno : Blok, 1990. SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha : Práh, 1994. SMRČKA, F. a kol. ABC rodinné výchovy. Praha : SPN, 1969-1972. SOBOTKOVÁ, J. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2001. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha : Fortuna, 1992. ŠTECH, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Čs. psychologie, 1997, XLI, č. 6, s. 487.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/SA4BP_RPgS