PdDR_PPs Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/10. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Zkouška z psychologie na VŠ. Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti pedagogická psychologie (po domluvě s examinátorem).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby si studenti prohloubili a rozšířili znalosti z pedagogické psychologie, které si osvojili v magisterském studijním programu. Zaměřit se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Osnova
  • Tematické okruhy: Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Struktura pedagogické psychologie. Filozofické, etické a metodologické otázky a výzkumné metody pedagogické psychologie. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Psychologie učení. Učení a paměť. Druhy učení. Teorie učení. Učení a motivace Aspirační úroveň. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Druhy a struktura inteligence. Měření inteligence. Mentální retardace. Psychologie kreativity. Vlastnosti tvořivosti. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva. Kognitivní styl a styly učení. Školního úspěch a neúspěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v ped. psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy Odměna a trest. Styly (způsoby) výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Aktuální problémy psychologie výchovy. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurotické poruchy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika závislostí. Osobnost žáka. Koncept osobnosti. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztahy učitele a žáka. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Pedagogicko-psychychologické poradenství.
Literatura
  • ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
  • ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK, 1993.
  • DACEY, LENNON Kreativita. Praha : Grada, 2000.
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995.
  • GAJDOŠOVÁ, E. Školský psychológ a jeho vstup do humanizácie našich škol. Bratislava, 1998.
  • KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství Cerm, 2002.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • ĎURIČ, L.; BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava : SPN, 1997.
  • KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Vyd. 1. Praha: Academia, 1992, 187 s. ISBN 8020004475. info
  • GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha : Portál, 1999.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • GAGNÉ, Robert M. Podmínky učení. Translated by Václav Kulič. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 287 s. URL info
Výukové metody
přednášky, diskuze, domácí příprava, čtení
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: Jeden konspekt ze zahraniční literatury z oblasti ped. psychologie (po domluvě s examinátorem).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.