SZ7BP_PDZS Poradenství na základní škole

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Pivoda (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Pivoda
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 52 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studentům poskytnout informace o školském poradenském systému v České republice. Studenti se tak prostřednictvím získaných vědomostí zorientují v otázkách poradenství na základní škole a jeho praktickém využití při výkonu své profese. Studenti by si měli vytvořit přehled o jednotlivých subjektech školského poradenského systému, získat znalosti o základech poradenského vztahu a jeho uplatnění v praxi. Pochopit význam a úlohu poradenství. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vypracovat případovou studii.
Osnova
  • Úvod do školského poradenského systému. Institut pedagogicko – psychologického poradenství ČR. Pedagogicko psychologická poradna. Středisko výchovné péče. Dětský diagnostický ústav a diagnostický ústav pro mládež. Orgán sociálně právní ochrany o dítě. Školní psycholog. Školní metodik prevence. Speciální pedagog. Výchovný poradce. Škola jako činitel poradenského procesu. Role třídního učitele v poradenství na ZŠ. Role rodiče a žáka v poradenství na ZŠ. Jednotlivé role participujících se subjektů v poradenství na ZŠ. Možnosti poradenské práce na ZŠ. Výchovné problémy žáků na ZŠ a možnosti jejich řešení. Individuálně vzdělávací plán. Legislativní rámec poradenství.
Literatura
    doporučená literatura
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zákon.
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhláška-c-72-2005-sb-1.
  • Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče. [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním případové studie.
Metody hodnocení
Zápočet, účast na seminářích, předložení případové studie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 4 x 2 hodinový blok.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013.