SZ7BK_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (náhr. zkoušející)
Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Garance
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 9. 14:50–16:30 učebna 50, So 11. 10. 16:40–18:20 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
- formulovat cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy
- navrhnout a sestavit výzkumný nástroj na základě problematiky, která je cílem výzkumu
- překódovat získané data do elektronické podoby
- zanalyzovat data
- vyjádřit výsledky v grafické a tabulkové formě
Osnova
  • 1. Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.
  • 2. Proměnné, operacionalizace.
  • 3. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy.
  • 4. Výzkumný soubor.
  • 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování).
  • 6. Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování).
  • 7. Pozorování (získávání dat, analýza).
  • 8. Interview.
  • 9. Analýza textu, sekundární analýza dat, kresba.
  • 10. Experiment jako metoda pedagogického výzkumu.
  • 11. Validita a reliabilita.
  • 12. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků.
Literatura
    doporučená literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • Skutil, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011, 256s. ISBN 978-80-7367-778-7
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • MARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 221 s. ISBN 9788073675264. info
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. URL info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • Walker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5
Výukové metody
- teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
Písemný test.
Pro úspěšné zvládnutí je nutné dosáhnout v testu minimálně 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.