BiM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/2. Náslechy podle možností školy, vlastní výuka. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Je třeba, aby si polovina studentů ročníku souběžně s předmětem Učitelská praxe 1 zapsala také předmět Učitelská praxe 1- seminář. Druhá polovina studentů si tento předmět zapíše souběžně s předmětem Učitelská praxe 2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
· rozvíjet své odborné dovednosti
· usilovat o dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele;
· propojit teoretické poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi
· reflektovat dovednosti žáků
· reflektovat vlastní dovednosti
· naplánovat a realizovat výuku přírodopisu
· podílet se na vytváření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce·
Osnova
  • · činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.);
  • · vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
  • · plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
  • · náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny);
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
forma výuky: teoretická příprava, praxe na základní škole, seminář Výukové metody: hospitace, rozhovor, diskuze
Metody hodnocení
Metody hodnocení: hospitace, písemné vypracování portfoliových úkolů, zpracování záznamů z hospitací a příprav na hodiny.
Podmínky úspěšného ukončení:
- pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje
- odevzdání pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, přípravy na hodiny, portfoliové úkoly a hodnocení cvičného učitele)
- hospitace garanta praxe na hodině studenta, rozbor této hodiny
Navazující předměty
Informace učitele
Kromě zapsání předmětu přes IS, je třeba přihlásit se na školu, na které bude praxe vykonávána (termín pro přihlášení bude specifikován v interaktivní osnově). Praxi je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž aspoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1,2,3) je třeba absolvovat na škole v Brně a okolí. Udělení zápočtu je podmíněno pravidelnou docházkou do školy, na níž student praktikuje, odevzdáním pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, přípravy na hodiny, portfoliové úkoly a hodnocení cvičného učitele)a hospitací garanta praxe na hodině studenta. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe. Přehled všech praxí garantovaných Katedrou biologie naleznete na: http://katedry.ped.muni.cz/biologie/praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/BiM_VPx1