Kv2BP_KFI Christian Philosophy

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Marián Kalina (lecturer), prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc. (deputy)
Guaranteed by
doc. Dr. Petr Mareček, Th.D.
Department of History – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Supplier department: Department of History – Faculty of Education
Timetable
Tue 7:30–9:10 učebna 41
  • Timetable of Seminar Groups:
Kv2BP_KFI/01: Tue 10:15–11:55 učebna 36, M. Kalina
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to work with information on the important points of the development of philosophical thinking from its beginning in the Ancient Greece until the New Age.
Learning outcomes
After completing this course, students will be able to: - describe the history of philosophical thinking from its beginnings in antiquity to modern times - define basic philosophical concepts - introduce and clarify the main concepts of philosophical thinking - compare and highlight differences between the major representatives of the history of philosophy.
Syllabus
  • 1, Antigue philosophy. 2, Medieval philosophy. 3, Modern philosophy.
Literature
  • FLOSS, Pavel. Architekti křesťanského středověkého vědění. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2004, 444 s. ISBN 807021662X. info
  • ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. 2. Praha: Academia, 2001, 292 s. ISBN 8020009175. info
  • STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Translated by Miroslav Petříček - Petr Rezek - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozšíř. v. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-7192-500-4. info
  • ALLEN, Diogenes. Filosofie jako brána k teologii. Translated by Tomáš Hančil. Vyd. 1. Třebenice: Mlýn, 1999, iv, 228 s. ISBN 80-902296-3-8. info
  • TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
  • VRIES, Josef de. Základní pojmy scholastiky. 2. vyd. Praha: Rezek, 1998, 102 s. ISBN 80-86027-11-2. info
  • KARFÍKOVÁ, Lenka. Studie z patristiky a scholastiky. 1. vyd. Praha: [Institut pro středoevropskou kulturu a politiku], 1997, 175 s. ISBN 80-86005-32-1. info
  • SCRUTON, Roger. Kant. Translated by Pavel Toman. 1. vyd. Praha: Argo, 1996, 118 s. ISBN 8085794926. info
  • MARTIN, Gottfried. Úvod do všeobecné metafyziky. Praha: Rezek, 1996, 127 s. ISBN 80-86027-01-5. info
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Studie o křesťanství a řecké filosofii. Vyd. 1. Praha: Česká křesťanská akademie, 1994, 114 s. ISBN 808579506X. info
  • PIEPER, Josef. Scholastika : osobnosti a náměty středověké filosofie. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1993, 146 s. ISBN 8070211318. info
  • KENNY, Anthony John Patrick. Tomáš Akvinský. Translated by Josef Hošek - Jiří Polívka - Stanislav Sousedík. Vyd. 1. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993, 107 s. ISBN 80-85241-25-0. info
  • BEIERWALTES, Werner. Křesťanství a filosofie (velké epochy). Translated by Filip Karfík. Praha: Křesťanská akademie, 1991. ISBN 80-900615-1-8. info
Teaching methods
After teacher's presentation of the general and particular features of the subject, students are guided to interpretation of the chosen extracts, and class discussions follow.
Assessment methods
credit=written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/Kv2BP_KFI