VVm018 Kontexty tvorby 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 18:30–20:10 ateliér 18A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle a výstupy: • Student zná základní pojmy a koncepty různých přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. • Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
Osnova
  • Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“ kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 1“ se zaměřují na aspekty jednání; vychází z rozlišení sfér lidské zaměřenosti a ze zkoumání podmínek jednání. Specifikem umění je estetický „nepraktický čin“, kterým vyvstává otázka po podmínkách možné intervence do sociálního a politického prostoru; aktivistické avantgardy odpovídají odmítnutím autonomie umění. Ale i expresivní dílo, (tj. nejen intervenční, participativní či komunikační forma umění) a estetická zkušenost (Dewey) může mít reálný dopad ve vědomí a proměnit se v impetus jednání. Kurz akcentuje pluralitu, dissens a konflikt. Specifickou formou jednání, jíž se předmět věnuje, je hra. Kurz ji přibližuje s odkazy na Huizingu, Calloise, Finka či Gadamera. Sylabus: • Rozlišení sfér lidského aktivity v antice v podání (vita activa a vita contemplativa); typy jednání v sociologii (Weber, Habermas); zkušenost jako čin (Dewey); a postoj jako mezní smysluplný čin (Frankl). • Každodennost versus neopakovatelný čin; jednání jako politikum (jeho aspekty; odvaha, rozhodnutí, volba, kalkul); intencionalita, a voluntarismus; historicita člověka jako výsledek sřetězení činů? Dilema: konflikt – kooperace; • Produkce (homo faber) versus tvorba (poesis) / technologie, technokracie; smysl versus fungování; mody tvořivosti • Ekonomie jednání: užitek versus hodnota (praxe/praktiky jako východisko pro porozumění jednání). Neúčelnost a altruismus, formy a sféry neutilitarity. • Expresivní jednání, symbolické (gesto, stylizace) či rituální jednání (Mertonova); Oběť/dar versus zisk/směna • Tvořivost (Blažek: instrumentální versus existenciální kreativita); tvořivý čin (Švec) Setkání a komunikace jako jednání vztažené k druhému – dialog (versus diskuse), odpovědnost.
Literatura
    povinná literatura
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
    doporučená literatura
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství : filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš.,. Praha: Portál, 2010, 261 s. ISBN 9788073677565. info
  • GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásneho :umenie ako hra, symbol a slávnosť. Translated by Oliver Bakoš. Bratislava: Archa, 1995, 99 s. ISBN 80-7115-078-9. info
    neurčeno
  • Filosofie jednání. Edited by Ondřej Švec, Translated by Daniel Štech. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2006, 243 s. ISBN 8072981463. info
Výukové metody
seminář založený na diskusi pracovních textů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.