PdF:PDR_MVP1 Methodology 1 - Course Information
PDR_MVP1 Methodology 1
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/0/10. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (lecturer)
Assoc. Prof. Mag. Dr. Stefan Zehetmeier (lecturer), Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (deputy) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institute for Research in School Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in School Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme PdF, D-PD4) (2)
- Social Education (programme PdF, D-PD4) (2)
- Course objectives
- to understand scientific cognition in the development of pedagogical sciencesm to understand the specificity of quantitative and qualitative methodology a be able to create a project of pedagogical research.
- Syllabus
- 0. Thematic unit – introduction
- From the pedagogical research to educational research - development, state, perspectives
- Institutional and information basis of the research
- Process, design and methods of the educational research
- Dissertation research – from the project to disseratation thesis
- 1. Thematic unit – educational environment
- Models of educational reality and educational environment - basis for the research
- The investigation of the school culture and their methodology
- The investigations of school/class climate and their methodology
- Design and research of educational environments instructional design
- 2. Thematic unit – aims of education
- The aims of general education - historic, comparative and theoretical reflexion
- The aims of field educationhistoric, comparative and theoretical reflexion
- The investigations of the teacher conceptions of aims and theri methodology
- 3. Thematic unit – content of education
- The investigation of curriculum
- Models of didactic transformation and reconstruction
- The investigations of didactic transformation and reconstruction
- Content analyses of curricular documents
- The investigations of realized curriculum and their methodology
- 4. Thematic unit – pedagogical communication and interaction: processes of teaching and learning and their actors
- The investigations of pedagogical communication and interaction and their methodology
- The investigations of the processes of teaching and learning and their methodology
- The taechers and pupils (pre)concepts - research, diagnostic, intervention
- The investigations of styles and strategies of the teaching
- The investigations focused on the teaching conceptions and methods
- the efficacy and quality of teachibg as the research problem
- 5. Thematic unit – the creativity as the source of the personal development
- The investigation of expressivity and creativity
- The discovery learning and creativity - methodology and investigations
- (Cognitive) activization in the learning process as the condition of personal development - methodology and research
- Literature
- required literature
- Němec, J., & Vlčková, K. (2011). Vnímání sociálního klimatu žáky: srovnání 1. a 2. stupně základní školy. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 162–196). Praha: Karolinum.
- Šebestová, S. (2011). Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Brno: Masarykova univerzita
- Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. et al. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita.
- Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.
- Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
- Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková, & K. Vlčková et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 145–167). Brno: Paido.
- Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: NÚV. (kap. 2.1).
- Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky. Orbis scholae, 6(3).
- Hloušková, L. (2008). Proměny kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.
- Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1, 4, 5).
- Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
- Knecht, P. (2011). Kontinuita kurikula mezi 1. a 2. stupněm v české ZŠ: pohledy do RVP ZV a žákovských sešitů. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 103–136). Praha: Karolinum.
- Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.
- Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
- Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.
- Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
- Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7–20.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
- Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.
- Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
- Píšová, M. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 60(3), 262–287.
- Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
- Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.
- Teaching methods
- lectures, discussion
- Assessment methods
- To submit dissertation project in written form.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/PDR_MVP1