SP4MK_S4a2 Spec.: Counselling, Diagnostics, and Intervention for Individuals with Communication Disorders 2

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/0/1.7. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 6. 10. 8:00–15:50 učebna 54, Fri 23. 11. 8:00–15:50 centrum, Sat 8. 12. 8:00–11:50 učebna 56
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
absolvování SP4MK_S4a1
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will acquire theoretical knowledge from the field of diagnostics and therapy of individual types of communication impairment; additional knowledge for diagnosis and therapy of developmental dysphasia, rhinolalia, palatolalia, balbuties, tumultus sermonis will be added; the issue of selecting a suitable communication system will be discussed within the framework of the AAC and the facilitation strategies.
Learning outcomes
After completing the subject student: - can define the forms of communication disrupted; - knows the possibilities of diagnostics and interdisciplinary cooperation in the discussed forms of impaired communication skills; - Focuses on the goals of speech therapy, promoting people with these forms of impaired communication skills.
Syllabus
  • SLI - defining, etiology, symptomatology. Diagnostic process and interdisciplinary collaboration. Speech therapy, stimulation of communication skills in home and school environment. Rhinolalia - definition, etiology, symptomatology. Diagnostic process and interdisciplinary collaboration. Speech therapy, stimulation of communication skills in home and school environment. Impaired communication ability caused by cleft palate - definition, etiology, symptomatology. Diagnostic process and interdisciplinary collaboration. Speech therapy, stimulation of communication skills in home and school environment. Stuttering - defining, etiology, symptomatology. Diagnostic process and interdisciplinary collaboration. Logopedic therapy, development of communication skills in home and school environment. Use of alternative and augmentative communication - the specifics of selecting a suitable communication system.
Literature
    required literature
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
  • Diagnostika a terapia afázie, alexie a agrafie. Edited by Zsolt Cséfalvay. Bratislava: Ing. Kaminský, 2007. ISBN 9788096886715. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
    recommended literature
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie jako východisko logopedické intervence: Komunikace a handicap. In Soubor anotací odborných sdělení konference. 2011. ISBN 978-80-7435-134-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. ISBN 9788021044630. info
  • Klinická logopedie. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. info
    not specified
  • KOŠŤÁLOVÁ, Milena, Kamila PAZUCHOVÁ, Alena VELECKÁ, Světlana SKUTILOVÁ, Josef BEDNAŘÍK, Adéla MITÁŠOVÁ and Jiřina KLENKOVÁ. Agrafie u afázie a demence. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 73/106 (Suppl 2). Praha: Česká lékařská společnost J.E.Purkyně, 2010, p. S76-77, 2 pp. ISSN 1210-7859. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Analýza komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku v mateřských školách v Jihomoravském regionu. In Aktuální směry výzkumu ve speciální pedagogice. Výzkum v disertačních pracích postgraduálních studentů na Katedře speciální pedagogiky PdF MU. první. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 26-35. ISBN 978-80-86633-92-3. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
  • Vývinová dysfázia :špecificky narušený vývin reči. Edited by Marína Mikulajová - Iris Rafajdusová. 1. vyd. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajusová, 1993, 288 s. ISBN 80-900445-0-6. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
Teaching methods
consultation,discussion, homeworks
Assessment methods
final written test (it is necessary to successfully cope with 75% correct answers); oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 20 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SP4MK_S4a2