AJ3401 Didaktika anglického jazyka 1A

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ3401/Kombi01: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 18. 12. 8:00–9:50 učebna 11, J. Zerzová
AJ3401/Kombi02: Pá 16. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 13. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 27. 11. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 11. 12. 8:00–9:50 učebna 11, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 11, J. Zerzová
AJ3401/Prez01: Út 18:00–19:50 učebna 6, J. Zerzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course focuses on different methods and approaches in English language teaching (ELT). At the end of the course students will be able to demonstrate an understanding of the main concepts and ideas and to apply different methods and approaches in English language teaching (ELT). Students will be able to make informed decisions in selecting positive aspects of different methods and approaches and create their own eclectic approach to ELT.
Výstupy z učení
After completing the course, students
will be able to think critically and express their opinion on the subject matter (methods and approaches used in English language teaching)
will be able to participate in discussions about topics in question
will be able to share with other students their learning and teaching experience and reflect on it in relation to methods and approaches used in English language teaching
will be able to demonstrate newly acquired knowledge including relevant terminology
will be able to apply principles of various methods and approaches of English language teaching in their teaching
Osnova
  • 1. Introduction, course requirements, presentations
  • 2. Grammar-Translation Method
  • 3. Direct Method
  • 4. Audio-Lingual Method
  • 5. TPR
  • 6. Suggestopedia
  • 7. Communicative approach
  • 8. The role of mother tongue in foreign language teaching
  • 9. Task-based learning
  • 10. Lexical approach
  • 11. CLIL
  • 12. Eclectic approach, post-method era, learner-centred approach.
Literatura
    povinná literatura
  • LARSEN-FREEMAN, Diane a Marti ANDERSON. Techniques & principles in language teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University, 2011, xix, 252. ISBN 9780194423601. info
  • Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 7. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, viii, 171. ISBN 0521320933. info
    neurčeno
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994. info
Výukové metody
Seminar, group discussions, presentations, observation.
Metody hodnocení
Assessment methods and criteria: 80% attendance (or a written test), active participation (or moodlinka contributions) seminar work presentation, essay. Students who did not pass any course in ELT methodology - assigned reading and moodlinka contributions.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Students are requested to secure good internet connection in order to participate in online lessons as indicated in the schedule. Students must attend these meetings with both the sound and camera on.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.