PdF:IVc510 Concepts and Principles of Beh - Course Information
IVc510 Concepts and Principles of Behaviour Analysis
Faculty of Educationautumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/3.7. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Mgr. Ivana Trellová (lecturer)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (seminar tutor)
Mgr. Vendula Sunková (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 6. 11. 9:00–17:50 učebna 30, Sat 14. 11. 9:00–17:50 učebna 37, Fri 11. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Fri 18. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Fri 8. 1. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Behavior Analyst - Accredited Qualification Course (programme PdF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se respondentním a operantním podmiňováním, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. ABC analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, pokročilými přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a principy rozvoje verbálního chování. Cílem kurzu je seznámit studenty s odbornými pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. chování, respondentní a operantní podmiňování, posilování, oslabování, trest, kontrola stimulem, tvarování, řetězení, generalizace, uchování, motivující operace, verbální chování atd.
- Learning outcomes
- Students can define advanced characteristics of Applied Behaviour Analysis.
Students are familiar with the history and development of behavioural theories.
Students are acquainted with the role and tasks of a behaviour analyst and his position in the health care system.
Student can describe and explain principles of learning and behaviour according to the scientific principles of Applied Behaviour Analysis.
Student understands functional relations between antecedents, behaviour and consequences (ABC model).
Students understand and apply to practice social communication training based on the analysis of verbal behaviour. - Syllabus
- behavior, response, and response class
- stimulus and stimulus class
- respondent and operant conditioning
- positive and negative reinforcement contingencies
- schedules of reinforcement
- positive and negative punishment contingencies
- automatic and socially mediated contingencie
- unconditioned, conditioned, and generalized reinforcers and punishers
- operant extinction
- stimulus control
- discrimination, generalization, and maintenance
- motivating operations
- rule-governed and contingency-shaped behavior
- the verbal operants
- derived stimulus relations
- Literature
- Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Boston, MA: Cengage.
- Ayllon, T., & Michael, J. (1959). The psychiatric nurse as a behavioral engineer. Journal of the experimental analysis of behavior, 2(4), 323–334.
- Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education.
- Ingvarsson, E. T. (2016) Tutorial: Teaching Verbal Behavior to Children with ASD. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 433-450.
- Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of Applied Behavior Analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 45 hodin.
- Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/IVc510