SOk418 Improvizace pro osobnostní rozvoj

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Lucie Moravčíková (cvičící)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (pomocník)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk418/01: So 16. 10. 9:00–12:50 učebna 19, Pá 10. 12. 9:00–12:50 učebna 78, So 11. 12. 9:00–12:50 učebna 33, T. Andrášik
SOk418/02: So 16. 10. 9:00–12:50 učebna 32, Pá 10. 12. 9:00–12:50 učebna 22, So 11. 12. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, L. Moravčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
Výstupy z učení
1) Rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností 2) Porozumění principům reflexe a konstruktivní zpětné vazby 3) Rozšíření uvědomění a schopnosti sebereflexe 4) Porozumění principům osobnostně sociálního rozvoje v kontextu skupiny prostřednictvím prožitkových, dramatických a reflektivních technik
Osnova
  • Základní principy improvizace
  • Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
  • Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
  • Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
  • Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
  • Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
  • Rozvoj týmové spolupráce
  • Autentické situace
  • Aplikace tréninku improvizace do osobního života
  • Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
  • Reflexe a zpětná vazba
Literatura
  • JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
  • SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theater Third Edition. Northwestern University Press, 1999. info
  • SPOLIN, Viola. Theater Games for the Classroom. Northwestern University Press, 1986. ISBN 978-0-8101-4004-2. info
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
Výukové metody
Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
Metody hodnocení
docházka 80%, aktivní participace, závěrečný projekt
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: každoročně počet registrovaných studentů výrazně překračuje počet studentů, kteří si mohou předmět zapsat. Prosím, zamyslete se zda máte o předmět skutečně zájem a proč. Rovněž si, prosím důsledně zvažte zda vám Vaše časové možnosti umožňují předmět navštěvovat! Pokud ano, doporučuji požádat si o výjimku. Zároveň neslibuji, že všem budu moci vyhovět. Informace o metodě: Původně byla divadelní improvizace vytvořena v 60. letech Keithem Johnstonem jako technika hereckého tréninku. Nezávisle na něm využívala improvizačních technik v Chicagu také Viola Spoilin v oblasti sociální práce s imigranty. Od 80. let si její aplikované formy nacházejí cestu do vzdělávání, osobnostního rozvoje a do firemního prostředí. Aplikovaná divadelní improvizace je forma tréninku, která aktivuje všechny složky osobnosti. Metodami divadelní improvizace rozvíjí student kompetence označované jako 4K – kreativita, komunikace, kooperace a koncentrace. Prostřednictvím improvizačních technik a jejich reflexe se člověk učí rozumět sobě i druhým. Pracuje na odbourání bloků vlastní přirozenosti a rozvoji spontaneity. Během improvizačního tréninku si buduje sebevědomí a intenzivně pracuje na zlepšení vlastního verbálního i non-verbálního projevu, schopnosti hovořit a tvořit bez přípravy. Rozvíjí schopnost reagovat na nečekané situace, zvyšuje odolnost proti stresu, rozvíjí kreativitu a především pohotovost. Zdokonaluje si schopnost sebe-prezentace a spolupráce s druhými lidmi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.