XVVk02 Výtvarné činnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Milada Sommerová (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk02/01: Pá 30. 9. 10:00–13:50 učebna 15, Pá 18. 11. 14:00–17:50 učebna 15, Pá 25. 11. 16:00–19:50 učebna 15, Pá 16. 12. 13:00–16:50 učebna 15, P. Novotná, M. Sommerová, H. Stadlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjení a kultivace výtvarných znalostí a dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a myšlení. Student získá povědomí o možnostech výtvarného vyjadřování, které bude uplatňovat ve vlastní tvorbě.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci.
Osnova
  • Tvůrčí uplatnění výtvarných prostředků v realizaci vybraných námětů. Příklady děl výtvarného umění v kontextu s osvojovanými výtvarnými technikami a materiály. Výtvarné umění jako inspirace individuální tvorby studenta. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku. Zkušenost z tvůrčího procesu jako důležitá součást procesu kultivaci osobnosti budoucího učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 206 s. ISBN 978-80-210-9745-2. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej, Marta KOVÁŘOVÁ, Petr KOVÁŘ a Magda NAVRÁTILOVÁ GARGULÁKOVÁ. To je starý. Umění středověku v komiksech. Dexon Art, 2019. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu. Brno: Masarykova univerzita, Dexon art, 2017, 231 s. ISBN 978-80-210-8883-2. info
  • KOVÁŘ, Petr, Marta KOVÁŘOVÁ, Ondřej NAVRÁTIL a Magda NAVRÁTILOVÁ GARGULÁKOVÁ. To bych zvládl taky : umění moderny v komiksech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8187-1. info
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Jana FRANCOVÁ, Marta SVOBODOVÁ a Katarína TUĽAKOVÁ. Po O. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 136 s. ISBN 978-80-210-5732-6. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
  • MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Photo by H. Pospíšilová. V Olomouci: Votobia, 1999, 269 s. ISBN 80-7198-351-9. info
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.),. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 8072031430. info
Výukové metody
Aktivizační a inspirační metody, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, výtvarná hra a experiment. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (virtuální prostor pro sdílení vlastní tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, domácí práce a realizace - prezentace a reflexe procesu a výsledků tvorby
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2024.