CJc517 Syntax českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché;
- dokáže vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v „tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční;
- dokáže provést komplexní větný rozbor včetně grafického znázornění.
Osnova
  • 1. blok: Věta a výpověď; výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi. Modalita postojová, jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování: lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesné kategorie), intonace.
  • 2. blok: Věta jednoduchá a její stavba. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy. Větné členy základní a rozvíjející. Zvláštní případy vyjadřování větných členů. Doporučený postup při určování větných členů základních a rozvíjejících.
  • 3. blok: Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální).
  • 4. blok: Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. Větné členy valenční a fakultativní. Větné struktury jednovalenční, dvojvalenční a trojvalenční. Slovesa vytvářející jednotlivé typy struktur podle valence.
  • 5. blok: Věty podmětové a bezpodmětové. Slovesa s nulovou valencí. Bezpodmětové věty podle významu, podle druhu určitého slovesného tvaru. Valence slovesa v bezpodmětových větách. Větné ekvivalenty podle slovnědruhové platnosti jejich základního větného členu. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
Literatura
    povinná literatura
  • KARLÍK, Petr, Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ. Příruční mluvnice češtiny. [Brno]: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2001, 1 online. URL info
    doporučená literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium.
Metody hodnocení
Předpokladem pro úspěšné splnění zápočtu je úspěšné vypracování praktických úkolů ze syntaxe zahrnujících témata probíraná v semestru (viz osnova). Student musí zvládnout správně vypracovat 75 % z úkolů týkajících se komunikačních funkcí, větných členů a větných vztahů včetně valenční syntaxe a prokázat znalost interpunkce. Úkoly budou zadány ve formě domácí práce v závěru semestru. Pro získání zápočtu musí být práce odevzdána týden před koncem zkouškového období.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.