FJ1007 Didaktika francouzštiny pro specifické účely

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. Hana Delalande (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1007/01: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 respirium (4. nadzemní podlaží), H. Delalande
Předpoklady
Předpokládaná vstupní úroveň FJ je B2+.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se analyzovat kontext výuky francouzštiny pro specifické účely (potřeby, cíle, omezení) a vytvořit vzdělávací program určený pro daný kontext. Připomeneme si rozsah této oblasti didaktiky a její vývoj a ukážeme si řešení několika konkrétních příkladů, ilustrovaných na případových studiích.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen: orientovat se v problematice francouzštiny pro specifické účely, vytvářet vlastní výukový program a výukový materiál, aplikovat danou metodologii v praxi a reflektovat danou problematiku v mezinárodním kontextu.
Osnova
  • 1. Francouzština pro specifické účely (FOS) 2. Analýza potřeb 3. Sběr dat 4. Analýza dat a tvorba výukového materiálu 5. Příprava na studium ve frankofonních zemích (FOU) 6. FOS v evropském kontextu (sdílení dobré praxe se zahraničními univerzitami)
Literatura
    povinná literatura
  • MANGIANTE, Jean-Marc a Chantal PARPETTE. Le français sur objectif spécifique : de l'analyse des besoins à l'élaboration d'un cours. [Paris]: Hachette, français langue étrangère, 2017, 159 stran. ISBN 9782011553829. info
    doporučená literatura
  • MANGIANTE, Jean-Marc a Chantal PARPETTE. Le FOS aujourd'hui. Bruxelles: Peter Lang, 2022. Champs didactiques plurilingues. ISBN 978-2-8076-1784-1. info
  • SOWA, Magdalena. Enseigner le Français sur Objectifs Spécifiques : de la théorie à la pratique. Lublin: Wydawnictzo Werset, 2014. info
  • CARRAS, Catherine, Jacqueline TOLAS, Patricia KOHLER a Elisabeth SZILAGYI. Le français sur Objectifs Spécifiques et la classe de langue. Paris: CLE International, 2007. info
  • CHALLE, Odile. Enseigner le français de spécialité. Paris: Economica, 2002. info
Výukové metody
Seminář. Prezentace. Diskuze.
Metody hodnocení
Základní ukončení : zápočet - aktivní účast, průběžné vypracování úkolů a seminární práce (A - simulace přípravy kurzu odborného jazyka na míru / analýza potřeb nebo B - analýza učebnice FOS)
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2024.