NJ_L400 Literatura pro děti a mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_L400/Kombi01: Pá 22. 9. 12:00–12:50 učebna 55, Pá 6. 10. 12:00–12:50 učebna 55, Pá 20. 10. 12:00–12:50 učebna 55, Pá 3. 11. 12:00–12:50 učebna 55, Pá 24. 11. 12:00–12:50 učebna 55, Pá 8. 12. 12:00–12:50 učebna 55, J. Veličková
NJ_L400/Prez01: Po 17:00–17:50 učebna 56, J. Veličková
Předpoklady
Interesse an der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur.

Česky: Zájem o německy psanou literaturu pro děti a mládež.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Der Schwerpunkt des Kurses liegt auf der Entwicklung der theoretische Kenntnisse der Genres und der bedeutendsten Texte aus dem Bereich der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur sowie auch auf der praktischen Umsetzung der gewonnenen Erkenntnisse bei der Arbeit mit einem literatischen Text im Fremdsprachenunterricht.

Česky: Kurz je zaměřený na osvojení si poznatků o žánrech a nejvýznamnějších textech literatury pro děti a mládež. Cílem kurzu je pak především umět aplikovat získané poznatky při práci s literárním textem v cizojazyčné výuce.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Kurses verfügen die Studierenden über theoretische Kenntnisse der Genres und der Geschichte der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur. Sie können die gewonnenen Erkenntnisse bei der Arbeit mit einem literatischen Text im Fremdsprachenunterricht praktisch umsetzen.

Česky: Na konci tohoto kurzu bude student: disponovat uceleným teoretickým přehledem o žánrech a dějinách německé literatury pro děti a mládež; schopen aplikovat získané poznatky při práci s literárním textem ve v cizojazyčné výuce.
Osnova
  • Gegenstand der Kinder- und Jugendliteratur (KJL); Literaturdidaktik und Ziele der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht; Geschichte der KJL; Anfänge der Kinder- und Jugendliteratur; KJL der Romantik; Märchendidaktik; KJL im Realismus; Bilderbuchdidaktik; KJL von der Jahrhundertwende zur Weimarer Republik; Lieder im DaF-Unterricht; KJL in der Neuen Sachlichkeit; Lyrik im DaF-Unterricht; Sozialismus, Nationalsozialismus und Exil in der KJL; Comics im DaF-Unterricht, KJL in 40er – 70er Jahren; gegenwärtige KJL.
  • Česky: Předmět literatury pro děti a mládež; didaktika literatury a cíle práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka; dějiny literatury pro děti a mládež od dob romantismu po současnost; žánry literatury pro děti a mládež - didaktika pohádek, obrázkových knih, písniček, lyriky, komiksů.
Literatura
  • Sprache erleben und lernen mit Kinder- und Jugendliteratur I : Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch als Zweitsprachenunterricht. Edited by Ulrike Titelbach. Wien: Praesens, 2015, 240 stran. ISBN 9783706907804. info
  • Sprache erleben und lernen mit Kinder- und Jugendliteratur II : Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch als Fremdsprachenunterricht. Edited by Ulrike Titelbach. Wien: Praesens, 2015, 207 stran. ISBN 9783706908276. info
  • O'SULLIVAN, Emer a Dietmar RÖSLER. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg, 2013, 229 stran. ISBN 9783860572979. info
  • BAROKOVÁ, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk- Universität in Brünn. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 79 s. ISBN 802103355X. info
  • EWERS, Hans-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche : eine Einführung in grundlegende Aspekte des Handlungs- und Symbolsystems Kinder- und Jugendliteratur : mit einer Auswahlbibliographie Kinder- und Jugendliteraturwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2000, 320 s. ISBN 3825221245. info
Výukové metody
Interaktive Vorlesung
Česky: Interaktivní přednáška
Metody hodnocení
Didaktisierung eines literarischen Textes. Mündliche Prüfung.

Česky: Písemná didaktizace vybraného literárního textu. Ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Als Ergänzung dieser Vorlesung eignet sich das Seminar "NJ_M404 Didaktika literatury 1".


Česky: Jako doplnění přednášky doporučuji účast na semináři "NJ_M404 Didaktika literatury 1".

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/NJ_L400