FC2825 Informační a komunikační technologie ve školské fyzice

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/3. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
NOW ( FC2027 Významné fyzikální experimenty a historie fyziky )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti fyzikálních modelech či simulacích a jejich interpretace v kontextu didaktické transformace. Náplní je tvorba vlastní fyzikálních aplikací a provádění pokusů podporovaných počítačem s využitím volně dostupných programů pro modelování fyzikálních dějů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modelování, simulace, podpůrné programy pro řízení vzdělávacího procesu. Student si tak zvýší kompetence v oblasti moderních výpočetních a numerických balíků.
Vědomosti: didaktické transformace s pomocí digitální techniky; modelování; simulace,
Dovednosti: vytvářet fyzikální model; upravovat již existující modely; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: akceptovat význam fyzikálního modelu děje v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat fyzikální modely v učitelské praxi
- využití počítačů pro vizualizaci včetně grafické prezentace
- sestavit/vytvořit výukovou oporu na adekvátní úrovni pomocí různých nástrojů
- zhodnotit správnost používaných programů a opor v pedagogické praxi.
Osnova
  • 1.-4. Online aplikace GlowScript/VPython/Trinket
  • 5.-7. Algodoo
  • 8. Umělá inteligence a její využití ve vzdělávacím procesu; Wolfram|Alpha
  • 9. Výukový modelovací software pro elektroniku
  • 10. Využití tabulkových kalkulátorů pro fyzikální výpočty
  • 11. Rastrová a vektorová grafika
  • 12. Mobilní aplikace ve vzdělávacím procesu (Padlet, Plickers, Nearpod, AhaSlides, ContextMinds, OrgPad, ...)
Literatura
    povinná literatura
  • VÁLEK, Jan. Modelování jevů z mechaniky ve školské fyzice. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023. Odborné a technické vzdělávání, číslo svazku 4. ISBN 978-80-280-0439-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0439-2023. Čítárna Munispace info
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky II. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky I. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 87 s. ISBN 80-210-2056-3. info
    doporučená literatura
  • ŠEDIVÝ, Přemysl. Modelování fyzikálních dějů numerickými metodami : Studijní text pro řešitele FO č. 38. Hradec Králové. 2010. 40 s.
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
  • MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
    neurčeno
  • VÁLEK, Jan. VPython / GlowScript Trinket ve výuce fyziky. MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA. Olomouc: PROMETHEUS, spol. s r. o., 2020, Vol 29, No 1, s. 44-53. ISSN 1805-7705. VPython/GlowScript Trinket ve výuce fyziky info
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 93 s. ISBN 9788021054745. info
Výukové metody
Aktivní účast na výuce, samostatné plnění průběžných úkolů, prezentace výstupů
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.

Kombinované studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.

CŽV studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru. Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2825