PdF:FC5070 Základy pedagogiky a psycholog - Informace o předmětu
FC5070 Základy pedagogiky a psychologie pro střední školy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5070/Kombi01: So 16. 11. 8:00–11:50 učebna 10, So 30. 11. 14:00–17:50 učebna 10, P. Marinič, P. Pecina
- Předpoklady
- -
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Učitel odborných předmětů na středních školách (program PdF, C-CV)
- Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologii pedagogiky a psychologie tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení.
- Výstupy z učení
- Studen bude po absolvování předmětu schopen: - Vymezit pedagogiku a psychologii jako vědy, jejich členění a postavení v systému vědních disciplín. - Vymezit základní pojmy a oblasti pedagogiky a psychologie. - Definovat důležitost těchto disciplín a jejich využití v práci pedagoga a asistenta pedagoga.
- Osnova
- Hlavní témata: 1. Pedagogika jako vědní obor, její členění a význam pro pedagogy. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy. 2. Předmět psychologie, její členění a vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání. 3. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání. 4. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů. 5. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio. 6. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost. 7. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,..). 8. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce. 9. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost. 10. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby. 11. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání. 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování. 13. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze) z pohledu pedagogiky a psychologie. 14. Profesní portfolio pedagoga.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2019, 368 stran. ISBN 9788024755113. URL info
- HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 223 stran. ISBN 9788024737041. URL info
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2011, 1 online. URL info
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- Výukové metody
- Přednáška, konzultace, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Písemný test (k absolvování předmětu je třeba 70 % správných odpovědí).
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1577456;uvodnik=a
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5070