SO542 Psychohygiena skrze expresivní techniky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Alžběta Rybníčková (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO542/01: Út 17:00–18:50 učebna 19, L. Polánková, A. Rybníčková
Předpoklady
80 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Cíle předmětu
Cílem předmětu „Psychohygiena skrze expresivní techniky“ je poskytnout studujícím prostor pro osobnostní, sociální a psychický rozvoj prostřednictvím expresivních technik, vycházejících z hudebního, výtvarného a dramatického umění. Předmět se zaměřuje na praktické využití her, cvičení a různých technik ke zlepšení psychické pohody, rozvoji komunikace a sebepoznání. Studující si mimo jiné osvojí dovednosti, které jim pomohou zvládat stres a nalézat rovnováhu v každodenních situacích. Skrze osobní zkušenosti a získané dovednosti studující porozumí důležitosti tématu psychohygieny a budou schopni aplikovat základní techniky psychohygieny v každodenním životě a při práci s různými cílovými skupinami.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující umět: - Využívat různé expresivní techniky pro svou vlastní psychohygienu. - Sdílet své zkušenosti a naslouchat ostatním. - Rozvíjet a podporovat své komunikační dovednosti – naslouchání, prezentace. - Efektivně spolupracovat ve skupině. - Reflektovat osobní zkušenosti a psychické prožitky. - Chápat individuální potřeby týkající se psychického zdraví. - Porozumět důležitosti psychohygieny v každodenním životě v práci s různými skupinami. - Aplikovat základní techniky psychohygieny v každodenním životě a při práci s různými cílovými skupinami.
Osnova
  • Osnova: 1. Úvodní seznámení, skupinové aktivity, definice expresivních technik a jejich potenciál v rozvoji osobnosti a psychické pohody 2. Dramatické techniky 1 – skupinová dynamika, důvěra, naslouchání, respektování, sounáležitost, komunikace 3. Dramatické techniky 2 –sebepoznání, vnímání sám sebe a svých potřeb v rámci psychohygieny, autenticita projevu 4. Výtvarné techniky – rozvoj kreativity 5. Hudební techniky– naslouchání sebe i ostatních 6. Taneční a pohybové techniky – techniky relaxace a dechová cvičení 7. Tvůrčí psaní jako prostředek sebereflexe 8. Improvizace ve skupině – techniky skupinové improvizace 9. Techniky Playback divadla 1 – úvod, význam příběhů, osobní příběh a podstata jeho sdílení 10. Techniky Playback divadla 2 – naslouchání příběhům druhých a porozumění emocím a pocitům, které v sobě nesou. 11. Divadlo fórum 1 – úvod, osobní příběhy v sociálním kontextu 12. Divadlo fórum 2 – empowerment prostřednictvím alternativního jednání v konfliktních situacích, příprava 13. Závěrečná reflexe a zhodnocení osobnostního rozvoje
Literatura
    doporučená literatura
  • ŽENATÁ, K. (2021). Obrazy z cest: obrazy, imaginace a snění v arteterapii. Praha: Kolem, 172 stran. ISBN 978-80-905949-8-2
  • HENNESSEY, Gary. (2019) Mindfulness pro každý den: malými kroky k velkým změnám. Praha: Portál.
  • SANTOS, Bárbara, Julian BOAL a Augusto BOAL. Divadlem ke změně : vybrané texty k divadlu utlačovaných. Translated by Tereza Schmoranz - Martina Čermáková. [Praha]: Antikomplex, 2016, 101 stran. ISBN 9788090619821. info
  • SALAS, Jo. Improvising real life : personal story in playback theatre : 20th anniversary edition. Fourth edition. New Paltz, NY: Tusitala, 2013, 178 stran. ISBN 9780964235090. info
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 152 s. ISBN 9788024716022. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Edited by Martin Jára, Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 8090330606. info
  • BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Translated by Adrian Jackson. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, xxix, 301. ISBN 0415267080. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 stran. ISBN 8085931990. info
Výukové metody
cvičení, pozorování, diskuse, sebereflexe, sebezkušenost
Metody hodnocení
80% účast a průběžné vedení a odevzdání reflektivního deníku
Náhradní absolvování
-
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO542/seminar-01-OUwonX.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO542