PdF:SOk483 Přírodní zahrady - Informace o předmětu
SOk483 Přírodní zahrady jako bezpečné sociální prostředí
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 3 dny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Ing. Petra Štěpánková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Přírodní zahrada jako bezpečné sociální prostředí umožňuje studentům získávat vlastní zkušenosti, zlepšovat tělesnou kondici a manuální zručnost, rozvíjí osobní i sociální kompetence a posiluje pozitivní vztah k životu kolem nás. Předpokladem úspěšného absolvování předmětu jsou základní znalosti z biologie a zájem o problematiku přírodních zahrad. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět umožní odlišit zahradní pedagogiku od jiných vědních oborů, získat a osvojit si základní znalosti o významu pobytu venku pro tělesny, duševní a sociální rozvoj dorůstajících dětí i klientů sociálních zařízení. Seznamuje s potenciálem přírodních zahrad jako míst pro vzdělávání a rozvoj sociálních, environmentálních a kognitivně emocionálních kompetencí. V průběhu podzimních a zimních měsíců je předmět zaměřen na získání pěstitelské gramotnosti v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka probíhá na ukázkové přírodní školní zahradě (pracoviště Lipky Kamenná).
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
* charakterizovat školní přírodní zahradu jako ukázkové edukační a sociálně pedagogické prostředí a navrhnout její využití pro výuku a aktivizaci různých cílových skupin, v průběhu podzimních i části zimních měsíců
* provádět fenologická pozorování v průběhu podzimních a části zimních měsíců.
* pěstovat vybrané rostliny na záhoně i v alternativním prostředí
* pečovat o pokojové rostliny v interiérech zařízení s ohledem na případná bezpečnostní rizika
* vysvětlit vybrané pojmy a přírodní děje probíhající v přírodní zahradě a jejich využití pro zvýšení biodiverzity a ochranu přírody
* uplatňovat bezpečnostní a hygienické předpisy při činnostech typu ochutnávka, manipulace s přírodninami či nářadím apod. - Osnova
- •Obsah předmětu: Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy.
- 1. Úvod do předmětu, filozofie a principy přírodních zahrad, vztah k oblastem sociální práce a sociální pedagogiky
- 2. Proces certifikace přírodních zahrad, historie a vývoj přírodních zahrad ve světě i v ČR.
- 3. Specifika jednotlivých typů zahrad (školní, školkové, komunitní, permakulturní, terapeutické…).
- 4. Cílové skupiny (děti, mládež, dospělí, klienti sociálních zařízení) a práce s nimi v prostředí přírodní zahrady, metody aktivizace a motivace.
- 5. Práce v přírodní zahradě zahrnující metody šetrné sklizně, ekologické zpracování úrody, uskladnění. 5. Princip samozásobitelství, degustace a senzorické posouzení méně známých i tradičních plodin.
- 6. Půda v přírodní zahradě – jak ji udržet zdravou, živou a úrodnou.
- 7. Využití rostlin a živočichů pro bioindikaci stavu půdy.
- 8. Voda v přírodní zahradě – možnosti zadržení srážkové vody v krajině i na zahradě, využití dešťové vody a úsporná zálivka.
- 9. Spolupráce s komunitou, přírodní zahrada jako bezpečné sociální prostředí pro různé cílové skupiny
- Literatura
- doporučená literatura
- Hradil, R. (2015). Půda – zdravá, živá, úrodná (1. vyd.). Olomouc a Hranice: Bioinstitut a nakladatelství Fabula. ISBN 978-80-87371-28-2 (Bioinstitut), ISBN 978-80-87635-31-5 (Fabula).
- Křivánková, D., & Machátová, I. (2012). Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě (1. vyd.). Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Kreuter, M. (2009). Biozahrádka – pěstování blízké přírodě. Banská Bystrica: Euromedia Group, k. s. ISBN 978-80-242- 2201-1.
- Burns, A. a S. (2011). Práce na biozahradě – praktické návody a rady pro přírodní pěstitelství. Praha: PLOT. ISBN 978- 80-7428-059-7.
- Kolektiv autorů (2013). Moje přírodní zahrada – příručka zahradního vědění (2. vyd.). Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada. ISBN 978-80-260-5326-2.
- Křivánková, D. (2012). Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
- Výukové metody
- Terénní cvičení na Zahradě u Řeky, diskuze – výměna zkušeností, skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na cvičení, skupinová seminární práce či prezentace, docházka min. 75%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Student navrhne, dle možností realizuje a reflektuje odborně správnou a věku přiměřenou praktickou výuku s živými rostlinami v období podzim, zima. Student ocení význam praktických činností pro rozvoj pracovních návyků a postojů k práci a péči o životní prostředí, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky předmětů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, ale také jimi doplňuje výuku napříč ostatními předměty. Na závěr předmětu kolokviální rozprava v terénu zaměřená na ověření znalostí a dovedností získaných v průběhu semestru. Představení seminárních prací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk483