SZc0044 Oborová didaktika fyziky 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/1.2. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je didaktická analýza témat fyziky ZŠ a SŠ s využitím současných učebnic. Student má získat základní vědomosti o analýze učiva a prohloubit dovednost didakticky analyzovat a transformovat fyzikální vzdělávací obsahy. Využívá vědomosti a dovednosti získané v předmětu Oborová didaktika fyziky 1 a Oborová didaktika fyziky 2.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen plánovat a realizovat výuku fyziky, provádět diagnostiku a hodnocení žáků, používat vhodné učební pomůcky, rozvíjet mezipředmětové vazby a propojovat výuku fyziky s jinými předměty.
Osnova
  • Učitel fyziky, jeho osobnost a činnosti (2 hod.)
  • Plánování a realizace výuky fyziky (3 hod.)
  • Prostředky názorného vyučování (3 hod.)
  • IKT ve výuce fyziky (2 hod.)
  • Diagnostika a hodnocení ve výuce fyziky (3 hod.)
  • Integrace výuky fyziky a jiných předmětů (2 hod.)
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 93 s. ISBN 80-210-3624-9.
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 87 s. ISBN 9788021054738.
    doporučená literatura
  • BROCKMEYEROVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 193 s.
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985. 87 s.
Výukové metody
Výklad, cvičení.
Metody hodnocení
• aktivní účast,
• závěrečná zkouška,
• prezentace metodického rozboru na vybrané fyzikální téma,
• Portfoliový úkol:
1. vzorový didaktický test,
2. příprava na vyučovací hodinu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0044